SIRE 2.0 – Schimbarile audse programului de inspectie
Inspectiile navelor prin programul SIRE reprezinta o componenta esentiala in managementul tancurilor petroliere si LNG/LPG avand rol in cresterea sigurantei la bord si a reputatiei companiei, ducand la atragerea clientilor de top. Metodologia inspectiilor a fost modificata la sfarsitul anului 2022 iar SIRE 2.0 va fi implementat definitiv la mijlocul anului 2023.
Programul a luat nastere in 1993, atunci cand Forumul Ineternational al Companiilor Petroliere (OCIMF) a introdus sistemul de verificare si cuantificare a gradului de siguranta a navelor, inainte ca acestea sa fie navlosite de la armator. Pana la aparitia SIRE 2.0 inspectiile se bazau pe un set predefinit de intrebari rigide ce aveau rolul de a imbunatati standardele de siguranta si managementul navelor tip tanc.
Schimbari majore – De la VIQ 7 la SIRE 2.0
Fata de schema standardizata de intrebari folosita pana acum, SIRE 2.0 se bazeaza pe un chestionar specific, generat pentru fiecare nava in parte si care tine cont de profilul sau de risc.
In acest mod se intentioneaza tranzitia catre inspectii personalizate, bazate pe un algoritm ce alege un numar limitat de intrebari din lista oficiala SIRE 2.0 question library. Aceasta impredictibilitate previne armatorul si echipajul navei sa poata previziona capitolele la care inspectorul poate acorda atentie sporita. Modelul vechi de inspectie oferea partilor implicate un istoric neoficial al inspectorului alaturi de predispunerea sa in a verifica minutios anumite componente sau proceduri.
Intrebarile ce compun SIRE 2.0 question library se vor incadra in 4 categorii:
- Core – intrebari referitoare la riscurile majore de la bord (identificate de OCIMF) si vor fi incluse in toate inspectiile, in limita aplicabilitatii
- Rotational – intrebarile generate de algoritm; acestea vor fi determinate aleatoriu dar astfel incat sa fie parcurse integral in o anumita perioada de timp
- Conditional – intrebari specifice bazate pe caracteristicile si tipul navei, zona de navigatie, etc.
- Campaign – capitole specifice unde membrii OCIMF vor sa acorde atentie sporita. Similar cu inspectiile PSC orientate catre anumite probleme ce tin de siguranta navei.
Factorul uman
SIRE 2.0 a fost conceput sa includa si factorul uman in inspectiile sale. Programul vechi a fost axat pe procesul de management si pe echipamentele de la bord, astfel ignorand aproape in totalitate factorul uman ce implementeaza procesele si se utilizeaza de echipamente.
O schimare majora o reprezinta faptul ca in SIRE 2.0 se va urmari factorul uman, cu asppectele fizice, psihice si sociale ce afecteaza interactiunea echipajului cu instalatiile, procesele tehnologice si celelalte persoane.
Cuantificarea se fa vace prin evaluarea factorilor ce influenteaza performanta (PIF – Performance Influencing Factors), acestia fiind cei ce determina aparitia erorilor umane. Ca si exemple se mentioneaza spatiul de munca nesatisfacator, timp insuficient acordat sau suprasolicitarea.
Tehnica noua
SIRE 2.0 se va face folosind o tableta in care inspectorul poate introduce mult mai multe informatii in timp real. Fata de procesul simplificat de identificare si notare a deficientelor, tableta ofera si un istoric al navei cu deficientele anterioare cu care se poate urmari cu usurinta daca acestea au fost rectificate corespunzator.
Tableta va inregistra pozitia GPS dar si numarul de pasi ai inspectorului.
Inregistrarea direct pe mediu digital va face ca sedintele de incheiere intre Inspector si Comandant / Sef Mecanic sa lase mai putin loc de negociere. Deoarece deficientele vor fi notate in timp real pe tableta, orice modificare este inregistrata si ramane in evidenta, chiar daca echipajul poate inchide observatia imediat in prezenta inspectorului.
O alta cerinta noua este fotografierea navei de catre echipaj, inaintea oricarei inspectii. Fotografiile se fac dupa un standard predefinit, sunt incarcate online si vor fi disponibile inspectorului inainte ca acesta sa soseasca la nava. Asadar, acesta va avea oportunitatea de a intocmi un raport obiectiv dar va trebui sa confirme ca fotografiile sunt reprezentative si reflecta realitatea.
Pentru mai multe informatii si materiale necesare la bord, OCIMF pune la dispozitie pe site-ul sau ghiduri, raspunsuri la intrebari frecvente dar si o serie de clipuri video.
Resurse aditionale:
- comparatie intrebari SIRE 2.0 / VIQ 7
- SIRE 2.0 Question Library Part 1, Part 2