CII – Carbon Intensity Indicator – Ce este si cum se calculeaza?
Cele mai noi amendamente ale MARPOL – Anexa VI au intrat in vigoare pe 1 Noiembrie 2022. Aceste noi modificari sunt elaborate de IMO in conformitate cu programul sau de reducere a emisiilor de gaze cu efect de sera si impun navelor sa isi creasca eficienta energetica.
Incepand cu 1 Ianuarie 2023 este obligatoriu ca toate navele sa isi calculeze indicele de eficienta energetica (EEXI). In acelasi timp se vor colecta toate datele si vor fi incluse in calculul anual CII (Carbon Intensity Indicator) impreuna cu ratingul final obtinut.
Prima raportare anuala va fi facuta in 2023 iar indicatorul CII se va da incepand cu 2024.
Care sunt noile masuri obligatorii?
Armatorii navelor au obligatia sa isi calculeze cele doua calificative, EEXI si CII, avand ca scop reducerea cu 40% a emisiilor de gaz cu efect de sera fata de valorile din 2008. Indicatorul CII (Carbon Intensity Indicator) este determinat in functie de cantitatea totala de marfa transportata raportat la distanta totala parcursa.
Cand trebuiesc implementare EEXI si CII?
Amendamentele MARPOL Anexa VI sunt in vigoare incepand cu 1 Noiembrie 2022. Cerintele pentru certificarea EEXI si CII se aplica incepand cu 1 Ianuarie 2023. Asadar, prima raportare se va face in 2023 iar indicatorul CII se va acorda in 2024.
Masurile fac parte din angajamentul IMO de adoptare a strategiei de reducere a emisiilor de gaze cu efect de sera provenite de la nave. Reducerea necesara este de 40% pana in anul 2030, fata de valorile masurate in 2008.
Ce este Energy Efficiency Existing Ship Index (EEXI)?
Indicatorul EEXI al navei indica eficienta sa energtica raportata la valoarea de referinta. Valoarea sa va trebui sa se situeze sub pragul limita impus in decursul anilor in vederea reducerii treptate a emisiilor. Se va calcula pentru nave avand 400 GT sau mai mari, tinand cont de caracteristicile tipului si marimii navei.
Ce este Carbon Intensity Indicator (CII)?
CII determina procentul de reducere a emisiilor astfel incat acestea sa se incadreze in cele stipulate de strategia IMO. Valorile actuale masurate la bord trebuie sa fie documentate si verificate pentru a confirma incadrarea corecta. Se aplica navelor avand 5000 GT sau mai mari.

Formula de calcul CII

Formula de calcul CII
Cum vor functiona calificativele?
In functie de CII al navei se acorda un calificativ intre A, B, C, D, E (unde A este cel mai bun). Calificativul va clasa nava ca avand un nivel de performanta „major superior, minor superior, moderate, minor inferior si inferior”. Notarea finala folosind nivelul de performanta se va face in certificatul „Statement of Compliance” si inclus in SEEMP (Ship Energy Efficiency Management Plan).

Calificative CII
O nava avand calificativ D trei ani consecutiv sau calificativ E pentru un an va fi nevoita sa elaboreze un plan de corectie in care sa descrie cum isi propune sa obtina cel putin calificativul C. In acelasi timp administratorii, autoritatile portuare si alte parti implicate sunt incurajate sa ofere stimulente companiilor pentru atingerea unor calificative A sau B
O nava poate alege sa arda combustibili cu emisii reduse de CO2 dar sunt si alte metode de a creste ratingul CII:
- curatarea corpului navei pentru a scade rezistenta la inaintare;
- optimizarea vitezei si a rutei folosite;
- folosirea iluminatului cu consum redus (LED, CCFL);
- folosirea energiei solare sau eoliene pentru consumatori domestici;
Caror nave li se aplica legislatia pentru CII si EEXI?
In general, regulamentul MARPOL Anexa VI se aplica tuturor navelor cu unele exceptii clar mentionate.
Capitolul 4 din MARPOL Anexa 6 ce face referire la intensitatea emisiilor CO2 a navelor se aplica navelor avand tonaj 400 sau mai mare. Ca si exceptie sunt mentionate navele ce fac voiaje numai in apele teritoriale ale tarii sub care pavilion se afla.
Tipurile de nave carora li se aplica aceste reguli sunt: vracheiere, tancuri LNG/LPG, tancuri petroliere, containiere, marfuri generale, nave de produse refigerate, RO-RO cargo, RO-RO pasager si nave de pasageri.
Resurse aditionale:
- Resolution MEPC.346(78) – 2022 Guidelines for the Development of a SEEMP
- Resolution MEPC.347(78) – Guidelines for the Verification and Company Audits by the Administration of SEEMP Part III
- Resolution MEPC.348(78) – 2022 Guidelines for Administration Verification of Ship Fuel Oil Consumption Data and Operational Carbon Intensity
- Resolution MEPC.352(78) – 2022 Guidelines on Operational Carbon Intensity Indicators and the Calculation Methods (CII Guidelines, G1)
- Resolution MEPC.353(78) – 2022 Guidelines on the Reference Lines for Use with Operational Carbon Intensity Indicators (CII Reference Lines Guidelines, G2)
- Resolution MEPC.354(78) – 2022 Guidelines on the Operational Carbon Intensity Rating of Ships (CII Rating Guidelines, G4)
- Resolution MEPC.355(78) – 2022 Interim Guidelines on Correction Factors and Voyage Adjustments for CII Calculations (CII Guidelines, G5)
- Class News 09/2021 – Amendments of MARPOL Annex VI – EEXI and Operational Carbon Intensity Reduction