Meteorologia si folosirea procedeului drumului optim
Acest procedeu implică folosirea unor servicii meteorologice specializate dispuse la litoral.
Condiţiile meteorologice pot afecta navigaţia şi din această cauză, în 1983 IMO a adoptat rezoluţia A.528 (13) intitulată „Recomandări privind stabilirea rutelor de navigaţie funcţie de starea vremii (Weatherrouteing)”, în care se recunoaşte că astfel de rute, pe care navelor le sunt furnizate informaţii privind drumul optim, pot contribui la siguranţa navigaţiei. Documentul recomandă guvernelor să avizeze navele să folosească informaţiile meteorologice de drum, în particular, cele nominalizate de Organizaţia Meteorologică Mondială.
Un exemplu de serviciu care furnizează informaţii meteorologice privind drumul optim este MetWorks din Marea Britanie.Informaţiile furnizate de acest serviciu reprezintă prevederi meteo şi soluţii pentru adoptarea drumului optim pe timpul traversadei. Recomandările practice pentru cel mai sigur şi mai economic mod de executare a voiajului sunt extrase pe baza informaţiilor la zi ale Oficiului Meteorologic al Marii Britanii.
Informaţiile complete pentru rutele de navigaţie se referă la navele lente, cu viteză mică de deplasare, care pot întâmpina numeroase schimbări ale vremii pe durata traversadei şi se deosebesc de cele furnizate navelor rapide. Denumirea în limba engleză a cestui gen de informaţii este „Full weatherrouteing” în timp ce navele rapide beneficiază de genul de informaţii cunoscute sub numele „Fast Track Service”.
Informaţiile furnizate navelor pleacă de la forma curbelor de carenă ale navei, apelând la mărimea şi tipul navei. Acestea sunt încercate prin simulare pe computer la condiţiile de vânt şi val din zona traversadei. Funcţie de aceste rezultate se estimează poziţia navei peste cinci zile de marş şi apoi se prognozează situaţia meteorologică pentru fiecare din aceste cinci zile. Ca urmare, la fiecare 48 de ore,MetWorks transmite informaţii complete privind situaţia meteorologică de-a lungul itinerariului de marş recomandat. Informaţiile se transmit după un program de rutină, dar ele pot fi transmise şi mai des în condiţiile în care începe furtuna sau în cazul în care apar circumstanţe deosebite.
Fiecare mesaj conţine următoarele detalii:
· recomandări privind realizarea traversadei în condiţii de siguranţă şi economicitate;
· o situaţie sinoptică amănunţită sub formă de text. Aceasta va descrie toate elementele componente ale vremii din zona de navigaţie şi modificările care se preconizează pentru ele în următoarele 24/48 ore;
· viteza şi direcţia vântului (conform scării Beaufort) pentru fiecare din următoarele cinci zile;
· înălţimile semnificative ale valurilor (combinând valurile de vânt cu cele de hulă) pentru fiecare din următoarele cinci zile;
· condiţiile de hulă şi direcţia ei pentru fiecare din următoarele cinci zile;
· detalii amănunţite privind cicloanele tropicale, limitele gheţii sau oricare alte elemente semnificative care pot influenţa traversada.
În echipa de lucru a unui astfel de serviciu meteorologic de rute intră alături de meteorologi comandanţi de nave cu ştate vechi la bordul navelor oceanice, programatori şi operatori de computer, specialişti în probleme de transport naval, cu alte cuvinte paleta de specialişti este foarte largă pentru a putea furniza comandantului aflat pe ocean toate informaţiile de care are nevoie.
Multe din companiile de shipping folosesc serviciile complete de navigaţie meteorologică. Ele au găsit în aceste servicii un mijloc permanent şi sigur de a furniza comandanţilor de nave informaţii şi soluţii practice pentru conducerea navei pe timpul traversadei. Comandantul navei se găseşte astfel în poziţia de a fi bine informat despre drumul cel mai sigur şi cel mai economic.
Un alt gen de informare meteorologică se bazează pe modelarea matematică a câmpurilor de valuri de vânt şi de valuri de hulă funcţie de presiunea atmosferică de la suprafaţa mării. Studii în acest domeniu sunt efectuate încă din 1995 şi au ca obiectiv prognoza la scară globală. Un provider cunoscut în acest domeniu este MetROUTE Services. Ideea de plecare este aceea că elementele cele mai importante pentru navigatori pe timpul traversadei sunt:
- direcţia şi viteza vântului
- înălţimea valurilor de vânt;
- înălţimea valurilor de hulă , direcţia şi perioada lor.
Dintre acestea trei, ultimele două sunt legate direct sau indirect de primul , iar primul este elementul derivat al diferenţei de presiune atmosferică existente între două puncte de pe glob. Ca urmare, modelarea presiunii medii la suprafaţa oceanului planetar, pe o perioadă de cinci zile consecutiv, a permis modelarea câmpurilor de val şi de hulă , care sunt prognozate pe computer pentru fiecare zi dintr-o perioadă următoare de cinci zile. Acurateţea metodei se verifică prin rapoartele pe care navele abonate la serviciile lui MetROUTE Services le furnizează constant.
În AdmiraltyList of Radio Signals vom găsi prezentarea serviciului meteorologic de rute BonvoyageSystem. Cu ajutorul informaţiilor furnizate de acest serviciu comandantul navei poate să decidă singur care este elementul caracteristic al vremii care va avea un impact hotărâtor asupra navei şi a voiajului. Pentru acest lucru ele trebuie să aibă acces la date care se transmit în timp real.
Folosind date în timp real , coroborate în grafice prezentate color şi sugestiv, serviciul pune la dispoziţia comandantului navei un tablou meteo înconjurător mult mai complet decât metodele tradiţionale care se bazau pe buletine meteo sau hărţi sinoptice.
Serviciul meteorologic în cauză , poate furniza, în afara acestor informaţii, şi sugestiile sale pentru un drum mai sigur, funcţie de condiţiile existente. Tehnologia de care dispune, permite serviciului să furnizeze, la un preţ de cost redus, date cu o perioadă de valabilitate de zece zile.
Modelul de solicitare prin INTERNET a serviciilor companiei se realizează prin completarea formularului electronic următor:
| COMPANYNAME* |
| Contact Name |
| |||||||||||||||||||
| Telephone |
| Fax |
| |||||||||||||||||||
| Telex |
| Email* |
| |||||||||||||||||||
| VESSEL NAME* |
| CallSign* |
| |||||||||||||||||||
| DeparturePort* |
| ETD* |
| |||||||||||||||||||
| Stopping Port/Position |
| DestinationPort* |
| |||||||||||||||||||
| ETA |
|
|
| |||||||||||||||||||
| CalmSeaSpeed* | (Onefromthis line)OR C/P Speedifchartered* | |||||||||||||||||||||
| On Daily | IFO/(mt) | MDO/(mt) | ||||||||||||||||||||
| Cargo* |
|
|
| |||||||||||||||||||
| SailingDraft | Winter SummerTropical |(draftmeters)* | |||||||||||||||||||||
| Vessel Telex#*(Select One) Inmarsat AInmarsat BInmarsat C | ||||||||||||||||||||||
| Radio Stationprefernceifany |
| |||||||||||||||||||||
| VesselParticulars(helpfulinformationiffirstroutedby AWT) | ||||||||||||||||||||||
|
| ||||||||||||||||||||||
| OtherRemarks (Master'sIntention/special requirement/routeobjectiveifany) | ||||||||||||||||||||||
|
| ||||||||||||||||||||||
| DEPARTUREPORT |
|
| ||||||||||||||||||||
| Agent Name |
|
|
| |||||||||||||||||||
| Agent Telephone |
|
|
| |||||||||||||||||||
| Agent Fax |
|
|
| |||||||||||||||||||
| Agent Telex |
|
|
| |||||||||||||||||||
| Agent Email |
| Weappreciateyour business! | ||||||||||||||||||||
|
|
Serviciile furnizate de companie redate mai jos sunt extrase de pe INTERNET:
BonVoyageDetails |
Data availablegloballybetween 70N & 70S conveniently split into 16 ocean regions
Câteva din informaţiile care pot fi redate de display-ul computerului unui comandant la bord, sunt prezentate în continuare:
Mesaj privind starea gheţurilor SEA ICE ADVISORY FOR THE WESTERN AND ARCTIC ALASKAN COASTAL WATERS. ISSUED 3 PM ADT WED 06 MAY FORECAST VALID MON 11 MAY 1998. CONFIDENCE: MODERATE. ARCTICOCEAN... SEA ICE COVERED. SMALL SECTIONS OF OPEN WATER EXTENDS ALONG THE SHOREFAST ICE FROM ICY CAPE TO POINT HOPE. A LARGE SECTION OF OPEN WATER LIES FROM POINT HOPE TO KIVALINA. A SMALL SECTION OF OPEN WATER LIES NORTH OF FLAXMANISLAND. FORECAST THROUGH MONDAY. LEADS WILL OPEN BETWEEN ICY CAPE AND WALES THROUGH MONDAY. LEADS WILL OPEN BETWEEN ICY CAPE AND BARROW BETWEEN FRIDAY AND MONDAY. LITTLE CHANGE WILL OCCUR ELSEWHERE. BERING SEA... AREA 9A. NORTON SOUND...SLEDGE ISLAND TO NUNAKTUKISLAND. AREA 9B. ST. LAWRENCE ISNAND WATERS, DALL POINT TO WALES. AREA 14. ST. MATTHEW ISLAND WATERS. AREA 8. CAPENEWENHAM TO DALL POINT. 2-4 TENTHS YOUNG AND FIRST YEAR THIN ICE LYING IN STRIPS LIES ALONG THE COAST BETWEEN CAPEAVINOF AND DALL POINT. THE MAIN ICE EDGE EXTENDS FROM DALL POINT TO 63.5N 164.7W TO 61.8N 166.7W TO 61.1N 168.5W TO 60.2N 171.3W TO ST.MATTHEWISLAND TO 59.4N 173.5W TO 60.2N 175W TO 59.1N 176.8W TO 58.4N 180 AND NORTHWEST. THE ICE EDGE IS 1-4 TENTHS FIRST YEAR AND BRASH ICE LYING IN STRIPS. THE MAIN PACK ICE LIES 10 TO 45 NM NORTH OF THE ICE EDGE AND WEST OF 166W. FORECAST THROUGH MONDAY. A LOW 300 NM WEST OF ATTUISLAND WILL MOVE ACROSS THE SOUTHERN BERING SEA BEFORE MOVING INLAND THROUGH KUSKOKWIMBAY SATURDAY MORNING. IT WILL MOVE ACROSS EASTERN NORTON SOUND ON SUNDAY MORNING AND ACROSS THE ARCTIC COAST NEAR HARRISON BAYON MONDAY. HIGH PRESSURE OVER THE WESTERN BERING SEA WILL MOVE TO THE EASTERN BERING SEAMONDAY. EAST OF 172W.. THE ICE EDGE WILL MOVE 8 NM TO THE SOUTH ON THURSDAY. IT WILL MOVE 15 NM TO THE WEST ON FRIDAY. IT WILL MOVE 15 NM TO THE SOUTHEAST FRIDAY NIGHT AND SATURDAY WITH LITTLE MOVEMENT THEREAFTER. THE NET MOVEMENT OF THE ICE EDGE THROUGH MONDAY WILL BE 22 NM TO THE SOUTH SOUTHWEST. SHOREFAST ICE WILL BREAK FREE BETWEEN FRIDAY AND MONDAY. BETWEEN 172W AND 180..THE ICE EDGE WILL MOVE 15 NM TO THE WEST ON THURSDAY. IT WILL MOVE 25 NM TO THE SOUTH ON FRIDAY AND FRIDAY NIGHT. IT WILL MOVE 15 NM TO THE SOUTHEAST SATURDAY THROUGH SUNDAY MORNING. THE NET MOVEMENT OF THE ICE EDGE THROUGH MONDAY WILL BE 38 NM TO THE SOUTH SOUTHWEST. PAGE MAY 1998
|