FSO Safer – incep pregatirile pentru operatiunea de descarcare
ONU face inca un pas in campania sa pentru a preveni o potentiala catastrofa ecologica provenita de la FSO Safer. Nava este ancorata pe coasta Yemenului din 1987 si este aproape sa isi piarda integritatea structurala cu risc major de poluare si explozie.
O fosta nava VLCC apartinand Euronav a fost cumparata de catre Organizatia Natiunilor Unite si in acest moment se afla in drum spre Yemen pentru a facilita descarcarea navei FSO Safer.
VLCC Nautica a fost andocata in santierul naval Zhoushan pentru reparatii curente si modificari iar acum este estimat sa ancoreze langa FSO Safer la inceputul lunii Mai.
Aceasta etapa reprezinta un pas major inainte pe care il face ONU in vederea eliminarii unui risc major de poluare si explozie. Compania SMIT a fost contractata in vederea pregatirii petrolierul Safer pentru operatiuni de descarcare ship-to-ship (STS).
Costurile operatiunilor au crescut substantial deoarece piata navelor VLCC a vazut o cerere mult mai mare decat se astepta. In acest moment este nevoie de inca 34 milioane USD in plus fata de cele 95 mil. USD deja stranse. O parte din bani ar putea fi recuperata prin vanzarea marfii aflate in stocaj (aproximativ 100 mil. USD) si a corpului navei la fier vechi (aproximativ 20 mil. USD).
Un potential incident major ar afecta instant un numar de 200.000 oameni. Costul depoluarii este estimat la 20 miliarde USD, o suma foarte mare la care se mai adauga si pierderile zilnice generate de perturbarile in Canalul Suez si Bab al-Mandab.
Avand in vedere ca FSO Safer nu a avut parte de mentenanta in ultimii 8 ani, descarcarea prin mijloace proprii ale navei nu poate fi confirmata in acest moment. Un alt impediment major pare sa fie vremea care poate intarzia din nou operatiunile de salvare.
Cei interesati pot dona in siguranta catre ONU: www.un.org/StopRedSeaSpill