Transportul viitorului: flote de nave robotizate conduse de la distanta
În ultima lună a anului trecut, Amazon a anunţat că dezvoltă un sistem de transport care va folosi dronele aeriene pentru scurtarea timpilor de livrare la domiciliu. Dacă Amazon Prime Air este un sistem futurist care nu se va materializa uşor prea curând, ideea gigantului Rolls Royce pare mai realistă şi mai utilă, chiar dacă nu ne va afecta viaţa de zi cu zi în mod direct: nave maritime autonome.
Sistemele autonome care sunt conduse de la distanţă, adică dronele, nu sunt chiar atât de noi pe cât am fi tentaţi să credem la o primă privire. Primii care au experimentat cu acestea au fost ruşii, englezii şi germani în perioada celui de-al doilea mondial, iar dronele au devenit între timp unelte pentru explorarea zonelor periculoase, pentru supraveghere, pentru cartografie sau pentru operaţiuni militare. Domeniile în care sunt folosite aceste drone au avut un caracter limitat, însă aceste lucruri încep să se schimbe. Google are deja o flotă de automobile autonome, Amazon visează să livreze pachete direct la uşă, iar Rolls Royce ne propune acum un sistem de transport maritim care va afecta comerţul la scară planetară.
Dincolo de faimoasele sale automobile de lux, Rolls Royce este un gigant industrial care este un partener cheie al industriei militare britanice, cel de-al doilea producător de motoare de avion şi unul dintre cei mai mari producători de motoare navale. Cu ajutorul acestei expertize, Rolls Royce intenţionează să proiecteze nave care vor funcţiona autonom şi care vor putea fi dirijate de la distanţă.
Cargourile, mineralierele, port-containerele şi tancurile petroliere asigură în prezent circa 90% din totalul capacităţilor de transport cerute de comerţul internaţional, fiind în acelaşi timp cea mai ieftină şi cea mai încăpătoare opţiune pentru deplasarea cantităţilor mari de marfă. Proiectul Rolls Royce, dacă se va dovedi a fi unul viabil, va permite îmbunătăţirea acestor servicii şi va genera reduceri de costuri şi de poluare care ne vor afecta indirect pe toţi.
Echipa de cercetare Rolls-Royce's Blue Ocean are în dezvoltare un sistem software de realitate virtuală va permite controlarea de la distanţă a unei nave. Acest sistem îi va permite unei singure persoane să înlocuiască un întreg echipaj, sarcinile de la bord urmând să fie preluate de sisteme automatizate autonome.
Acest sistem va permite eliminarea cheltuielilor cu personalul, care depăşeşte în medie 3300 de dolari pe zi şi reprezintă 44 de procente din totalul costurilor operaţionale. Pe lângă aceasta reducere de cheltuieli, proiectul va permite realizarea unor nave care vor fi cu 5% mai uşoare, vor consuma cu 15 % mai puţin combustibil şi vor avea mai mult spaţiu de stocare. Schimbările ar putea afecta o industrie care a fost afectată de criza economică şi este încă în curs de refacere.
Aceste schimbări nu vor sosi însă mâine dimineaţă. Rolls Royce afirmă că vor trece cel puţin încă zece ani până în clipa în care sistemul va deveni funcţional şi va primi toate aprobările necesare pentru implementare.{jcomments on}