Stena Bulk in parteneriat cu US DoD
Trei nave Stena Bulk au fost alese de catre Administratia Maritima SUA (MARAD) pentru a participa in programul Tanker Security Program (TSP). Scopul programului este asigurarea livrarii de combustibil catre armata (US DoD) in situatii de urgenta sau conflict militar.
Cele trei nave alese sunt Stena Immaculate, Stena Imperative si Stena Impeccable. Acestea fac parte dintr-un acord bilateral intre Crowley si Stena Bulk USA.
Conform regulementarilor, navele vor trebui sa treaca la pavilion SUA si vor avea echipaj american. Operarea navelor se va face ca si pana acum, la latitudinea armatorului, dar fiind diponibile pentru noi ordine dispuse de Departamentul de Aparare SUA.
Noul echipaj il va inlocui pe cel actual compus din navigatori indieni, est-europeni (inclusiv romani) si filipinezi. Schimbarea pavilionului va presupune noi regulamente aplicabile navelor si standarde de operare dar implica si o povara fiscala mai mare pentru armator. Navigatorii romani se pot angaja pe nave Stena Bulk prin intermediul companiei MCL International.
Costurile suplimentare vor fi cu siguranta acoperite de remuneratia oferita de US DoD. 6 mil. USD / an este suma oferita pentru participarea la acest program, o suma aproximativ egala cu navlosirea la spot charter pe intregul an. In momentul de fata o nava similara este navlosita cu sume intre 20.000 si 35.000 USD / zi (7.3 – 12.7 mil. USD), conform Erik Lewenhaupt (COO Concordia Maritime, parte din Stena Bulk).
Acordul financiar vine ca o gura de aer pentru compania Concordia Maritime (parte din Stena Bulk) deoarece in ultimii ani si-a vandut o parte considerabila din flota pentru a lichida creditele necesare construirii navelor ImoII Max.
Tanker Security Program este un parteneriat public-privat cu rolul de a mentine o flota de 10 tancuri petroliere cu pavilion SUA, disponibile oricand pentru a sustine interesele militare sau economice ale tarii. Un program similar functioneaza deja sub numele Maritime Security Program (MSP), cu o flota de nave port-container, RO-RO si Heavy Lift.
Crowley si Stena Bulk au mai intrat in parteneriat cu guvernul ameircan si in 2022 cand Military Sealift Command a inchiriat nava Stena Polaris in vederea transportului de combustibil catre Departamentul de Aparare in Arctic, Antarctica si Marea Mediterana.
In 2019 Stena Impero a fost de capturata de Iran pentru un presupus incident maritim.