Starea și perspectivele Forțelor Navale Regale ale Arabiei Saudite
Modernizarea Marinei Regale Saudite, ca parte a Saudi Vision 2030, se bazează pe un proiect imens de modernizare a Marinei Regale Saudite cu nave capabile de combatere a amenințărilor moderne, Arabia Saudită a fost în 2017, a treilea cel mai mare investitor militar, crescând cheltuielile cu 9,2% până la $69.400.000.000 – 10% din PIB.
Ca parte a Saudi Vision 2030, este planificată modernizarea armatei și creșterea puterii bazei sale industriale interne, guvernul având ca scop să devină în termen de un deceniu un exportator de produse de apărare în Top-25.
Acesta este obiectivul pe termen lung. În acest moment, Arabia Saudită orientată pe un proiect imens pentru modernizarea forțelor sale armate cu un accent special pe forțele navale (RSNF) – care de obicei primește mai puțină atenție în comparație cu Forțele Aeriene sau Armata. Programul, denumit SNEP II, va costa aproximativ $20 miliarde de euro, cu un accent special pe modernizarea flotei învechite.
Primul program de dezvoltare al Marinei, a avut loc din anii ‘70 până la sfârșitul anilor ‘90. Obiectivul principal al SNEP I a fost de a se împotrivi puterii crescânde a Marinei iraniene. Înaintea acestui proiect, Marina Regală Saudită nu avea o capacitate navală ofensivă, deoarece Flota sa cuprindea doar 12 nave de suprafață și nave de patrulare învechite.
Cu concurenți regionali din toate părțile, Arabia Saudită are multe de protejat, dar a limitat mijloacele de a face acest lucru. Marina Regală Saudită a colaborat cu Statele Unite pentru a-și extinde și moderniza flota, iar peste trei decenii a achiziționat un sortiment de nave construite în Statele Unite, Regatul Unit și Franța. Potrivit Saudite Vision 2030, guvernul are ca scop de a deveni un top-25 exportator de produse de apărare în termen de un deceniu.
Nave existente
3 Fregate clasa Al Riyadh– versiuni modificată a fregatei clasa La Fayette-class frigate (constructor DCN, Lorient).
Numar tactic | Nume navă | Constructor | Comisionată | Stare | |
812 | Al Riyadh | DCN Lorient | 2002 | În serviciu activ | |
814 | Makkah | 2003 | În serviciu activ | ||
816 | Dammam | 2004 | În serviciu activ |
Sistemele de luptă ale navelor sunt produse de Armaris (joint venture DCN/Thales) și sunt înarmate cu racheta Aster 15. Rachetele Aster utilizează lansatorul DCN SYLVER. La fel ca în clasa La Fayette, armamentul principal este racheta anti-navă Exocet. Artileria navei este tunul Oto Melara 76 mm / 62 Super Rapid care înlocuiește tunul de 100 mm TR. Nava are 4 tuburi lans-torpilă de 533 milimetri (21 inch). Nava este înarmată cu torpilă anti-submarină DCNS F17.
Navele sunt capabile de o viteză maximă de 24,5 noduri, cu o rază maximă de 7.000 de mile marine (13.000 km).
4 fregate de tip Al Madinah (Marea Roșie), construite în Franța (Arsenal de Marine, Lorient și CNIM, La Seyne) la mijlocul anilor 1980. Deplasările lor de încărcare completă sunt de 2.610 de tone și sunt înarmate cu 8 rachete navă-navă Otomat de suprafață la suprafață, un lansator de rachete navă-aer Crotale cu 8 celule și 26 de rachete, tun de 100 mm, precum și punte și hangar, pentru un elicopter Dauphin.
INTENȚIE:
Se crede că saudiți intenționează să comande două noi distrugătoare (T45 britanic sau Arleigh Burke /SUA), dar se pare că pentru varianta americană se va merge la pachet cu Littoral Combat Ships. Combinația Distrugătoare-Littoral Combat Ships este mai plauzibilă pentru compensarea celor 7 fregate care vor fi scoase pe rând din serviciu.
CONCLUZIE:
1. Actualele fregate vor constitui până în 2030 forța principală de lovire și este posibil ca prin dotarea actuală cu armament francez, Franța (Naval Group) împreună cu Italia (Fincantieri) să facă o ofertă financiară foarte bună privind achizițiile următoare.
2. Președintele Donald Trump a declarat că, indiferent dacă prințul moștenitor saudit este implicat sau nu în asasinarea jurnalistului disident Jamal Khashoggi, Statele Unite vor menţine relaţiile cu Arabia Saudită, pentru protejarea intereselor americane, pe cele ale Israelului şi ale altor aliaţi.
3. Lupta economică se va da din nou între SUA și UE (Franța-Italia).
Corvete
La începutul anilor ’80, SUA a furnizat patru corvete clasa Al Badr (Badr, Al Yarmook, Hitteen și Tabuk)
Nr tactic | Nava | Constructor | Intrare in serviciu | Status | |
612 | Badr | Tacoma Boatbuilding | 1981 | În serviciu activ | |
614 | Al-Yarmook | 1982 | În serviciu activ | ||
616 | Hitteen | 1982 | În serviciu activ | ||
618 | Tabuk | 1983 | În serviciu activ |
Navele sunt depășite și trebuie înlocuite.
Nave de patrulare
La începutul anilor ’80, SUA a furnizat 9 nave de patrulare clasa Al Sadiq
Nr tactic | Nava | Constructor | Intrare in serviciu | Status | |
511 | As-Siddiq | 1980 | În serviciu activ | ||
513 | Al-Farouq | 1981 | În serviciu activ | ||
515 | Abdul-Aziz | 1981 | În serviciu activ | ||
517 | Faisal | 1981 | În serviciu activ | ||
519 | Khalid | 1982 | În serviciu activ | ||
521 | Amr | 1982 | În serviciu activ | ||
523 | Tariq | 1982 | In active service | ||
525 | Ouqbah | 1982 | In active service | ||
527 | Abu Obaidah | 1982 | In active service |
Vânătoare de mine
Regatul Unit a livrat în anii ’80, 3 vânătoare de mine clasa Sandown (construite de Vosper Thornycroft, Woolston). Sigur acestea vor fi înlocuite.
3 Sandown-class minehunters (built by Vosper Thornycroft, Woolston), full load displacement of 480 tons:
Nr tactic | Nava | Constructor | Intrare in serviciu | Status | |
420 | Al Jawf | 1991 | În serviciu activ | ||
422 | Shaqra | 1993 | În serviciu activ | ||
424 | Al Kharj | 1994 | În serviciu activ |
Aceste nave au câteva decenii și încep să-și arate vârsta.
Datorită situației geografice, Arabia Saudită este obligată să aibă Flota împărțită la Marea Roșie (baza navală Jeddah) și Golful Persic (King Abdulaziz Naval Base/Jubail).
Divizarea a dus la capacități și achiziții contrastante, flota occidentală cuprinzând nave europene, inclusiv fregatele moderne dobândite din Franța. Între timp, flota estică este formată din fregate americane și nave de patrulare care intră la sfârșitul duratei lor de viață.
Care sunt amenințările cheie pentru Arabia Saudită?
Instabilitate politică există o serie de tensiuni geopolitice care ar putea apărea în Orientul Mijlociu. Lupta Arabia Saudită-Iran pentru controlul în Orientul Mijlociu pare a fi cel mai mare catalizator pentru instabilitate în regiune. Acest lucru implică intervenția în Yemen și conflictul de frontieră Arabia-Yemen.
Alte domenii de instabilitate includ războiul civil sirian și tensiunile crescânde dintre Israel și Iran.
Au fost în creștere semne de a forma o coaliție Israel, Arabia Saudită și SUA, având ca scop contrabalansarea Iranului, fapt ce va influență decizia privind achizițiile.
Terorismul
Atacul terorist asupra fregatei Al-Madinah (ianuarie 2017), folosind o mică barcă de viteză cu încărcătură de explozibili, a ridicat întrebări cu privire la capacitatea RSNF de a combate amenințările asimetrice.
Este de așteptat să fie pus un accent mai mare pe navele de patrulare și navele de patrulare offshore, acestea fiind necesare pentru a satisface amenințarea crescândă de atacuri asimetrice. Facilități offshore sunt vulnerabile pentru multe state din Golf care se confruntă cu provocarea de a proteja obiectivele offshore de petrol și gaze, care sunt intrinsec vulnerabile la atacuri cu ambarcațiuni rapide. Odată cu o scădere a prețului petrolului și o creștere a atacurilor teroriste, necesitatea de a proteja în mod adecvat instalațiile offshore a crescut.
Possible sale of 30 Mark V Special Operations Craft. On 9 July 2013, Congress was notified of a request from the Royal Saudi Naval Forces to purchase 30 Mark V patrol boats, along with associated equipment, parts, training, and logistical support for $1.2 billion. The boats’ mission is to protect maritime infrastructure in Saudi littoral waters. They will be used primarily to patrol and interdict intruders in Saudi territorial seas, and recognized economic exclusion zones
Arabia Saudită intenționează să obțină prin SNEP II, un avantaj față de principalul rival al Flotei de Est și anume Marina iraniană. În prezent Marina Arabiei Saudite nu se opune în mod eficient cu navele sale îmbătrânite care se dovedesc a fi o slăbiciune majoră. În plus, Marina iraniană posedă, de asemenea, o ramură de submarin stabilit-care cuprinde atât Rusă și iraniene construite nave. Capacitatea de a desfășura un război anti-submarin este un alt domeniu în care flota estică lipsește.
Prințul moștenitor Mohammed Bin Salman a fost promovat în funcția de comandant al Marinei Regale Saudite în 2017 cu intenția de a propulsa capacitățile de apă verde, de a securiza activele regionale și de a descuraja amenințările moderne.
În iulie 2018, Saudi Arabian Military Industries (SAMI) a semnat un contract cu Compania spaniolă de construcții navale Navantia pentru a construi cinci corvete Avante 2200. Înțelegerea este în valoare de aproximativ 2,5 miliarde dolari, a fost planificată să înceapă în 2018 și finalizată în 2022, generatoare de peste 6.000 de locuri de muncă pe parcursul celor cinci ani. Navantia va fi responsabilă pentru ciclul de viață al corvetelor pentru primii cinci ani de exploatare. În plus, contractul are, de asemenea, aranjamente pentru personalul naval din Arabia pentru a primi instruire de la omologii lor spanioli.
Această afacere se referă la un aspect al unui parteneriat pe termen lung. În plus față de corvetele Avante 2200, contractul include stabilirea unui plan de creare a unui centru de construcții navale în Arabia Saudită. Potrivit SAMI acordul ar „localiza mai mult de 60% din lucrări,” inclusiv instalarea și integrarea.
Principalul rival al Flotei estice este Marina iraniană, care în prezent nu se opune în mod suficient – cu vasele de îmbătrânire care se dovedesc a fi o slăbiciune majoră, Avante 2200 va fi o variantă de export și adaptată pentru a îndeplini cerințele Marinei Saudite.
În timp ce specificațiile pot fi modificate, Avante 2200 va fi mai puternic înarmat decât varianta de export pentru Venezuela singurul alt operator din lume al navei. Armamentul său va consta probabil din: 2 rachete anti-ship de 2X4 Boeing Harpoon Block II 16 rachete navă-aer Raytheon ESSM (toare SUA) și in tun de 76 mm OttoMelara super rapid, o instalație artileristică de 35mm Rheinmetall Oerlikon Millennium CIWS și 2 lansatoare de torpile.
În ansamblu, Avante 2200 va oferi flotei de est un activ naval mobil și avansat, cu capacități Stealth, pe care flota le lipsește în prezent. Acesta va fi de așteptat să efectueze o varietate de misiuni, inclusiv de supraveghere, de protecție a instalațiilor offshore, război electronic, și de protecție împotriva terorismului și a traficului de droguri.
Multi-Mission Surface Combatant Ship
Vor fi achiziționate4 nave, având la bază Freedom-Class Littoral Combat Ship (LCS) construite de Lockheed Martin. Freedom-Class Littoral luptă navei (LCS) că Lockheed Martin este construirea pentru Marina Statelor Unite. MMSC este o navă relativ mică concepută pentru misiunile costiere.
Traducere în Română. Guvernul SUA a acordat Lockheed Martin un contract de $450.000.000 pentru a începe planificarea și construcția a patru MMSCs. Această afacere face parte dintr-o afacere mai mare între Arabia Saudită și SUA Royal Arabia Navy. Navele vor fi înarmate cu: 1 cu un sistem de artilerie BAE Systems Bofors de 57mm principal, 8 rachete anti-navă Harpoon, un sistem de rachete antiaeriene RAM (bătaie 9 km, produs de Raytheon), 2 instalații artileristice de calibru mic (20 mm) produse de Nexter Narwhal (Franța) și 32 rachete RIM-162 (bătaie 50 km). MMSC are un avantaj semnificativ față de LCS, care nu dispune de rachete antiaeriene de bătaie mare și de sistemul de lansare verticală MK 41 cu opt celule, oferindu-i capacități anti-aeriene.
Armamentul poate fi diferit de cel echipat pe LCS, dar va avea o gamă similară de sisteme de gestionare a luptei. MMSC utilizează sistemul COMBATTS-21 de gestionare a luptei derivat din sistemul de luptă Aegis, oferind navei capacități avansate anti-aeriene și anti-navă – unice pentru o navă de luptă mică.
MMSC va oferi Marinei cu o navă modernă, care este extrem de mobilă și letală, capabilă să se confrunte cu amenințări moderne, atât convenționale și neconvenționale. Acesta dispune de o mare manevrabilitate și un mono-corp din oțel, dar cu îmbunătățiri semnificative, având o autonomie crescută de 5.000 mile nautice și viteză de până la 30 de noduri, precum și un sistem de lansare integrat vertical tip Mk41 (RIM-162A/B).
În acest scop, MMSC va fi viabilă pentru o gamă largă de misiuni. Harpoon oferă capacitatea anti-navă și apartamente sonar și torpilele va da RSNF potențialul de a detecta și neutraliza amenințarea submarină.
În plus, radarul 4D, împreună cu rachete evoluate Sea Sparrow va da o formidabilă capabilitate anti-aeriană, care LCS este adesea acuzat de lipsa.
Elicoptere
RSNF a comandat 14 elicoptere Seahawk într-o afacere în valoare de până la $2 miliarde. Zece au fost stabilite pentru a fi livrate în iulie 2018, cu o suplimentare de patru livrate în 2019.
Înarmat cu rachete Lockheed Hellfire II N, torpile Raytheon și rachete ghidate, MH-60R, de asemenea, vine echipat cu o suită de echipamente anti-submarin, inclusiv radar avansat, sonar de apă adâncă, și cu sisteme de protecție în infraroșu și electronice.Traducere în Română.
Elicopterele MH-60 vor fi esențiale pentru capacitatea RSNs în războiul anti-submarin. MH-60R poate transporta până la trei torpile ușoare ATK Mk50 sau Mk46 (active/pasive).
În contract intră și achiziționarea a 24 motoare T-700 GE 401 C engines (20 instalate și 4 rezervă); 12 transpondere IFF APX-123 (10 instalate și 2 rezervă); 14 Multi-Spectral Targeting Systems Forward Looking Infrared Radars tip AN/AAS-44C(V) (10 instalate, 2 rezervă, și 2 pentru testare); 26 Embedded Global Positioning System/Inertial Navigation Systems with Selective Availability/Anti-Spoofing Module (20 instalate și 6 rezervă); Link-16; 1,000 AN/SSQ-36/53/62 Sonobuoys; 38 rachete AGM-114R Hellfire II (N); 5 AGM-114 M36-E9 Captive Air Training missiles; 4 AGM-114Q Hellfire Training Missiles; 380) Advanced Precision Kill Weapons System rockets; 12 sisteme operate manual tip M-240D și 12 tip GAU-21.
In 1980, U.S. contractorul american Science Applications International Corporation a executat designul și integrarea centrelor C3 pentru Marina Saudită, dar acum C4I este o prioritate pentru RSN, fiind alocate 18 miliarde USD, facilitățile fiind comune și pentru Armată și Aviație și legate de transformarea capacităților ISR prin AI, machine learning și Big data, tehnologie de apărare și Cybersecurity. Compania Raytheon și SAMI au semnat un memorandum de înțelegere pentru a coopera cu privire la proiectele și tehnologiile legate de războiul electronic.
UAV
Un aspect major al modernizării forțelor armate Saudite este dotarea cu 40-50 UAV. În 2017, a fost dezvăluit un program strategic de drone numit Saqr 1. Saqr 1 este conectat cu un satelit KA pentru comunicații și are o sarcină utilă constând din rachete și bombe cu laser-ghidate. Au existat semne tot mai mari ale unei coaliții care formează între Israel, Iran și SUA pentru a combate influența iraniană.Traducere în Română.
Separat de programul Saqr 1, în anul 2017 s-a semnat un acord cu China pentru a construi o facilitate UAV în Arabia Saudită în cadrul unei afaceri de 65.000.000.000 USD. China Aerospace conduce proiectul și se așteaptă să se producă CH-4 UAVs, la concurență cu „MQ-1 Predator. SUA este reticentă în a vinde UAV sale la națiunile din afara Europei lăsând un decalaj în piață.
Totuși MQ-1 Predator, esteprincipalul rival al CH-4. O estimare de 40-50 UAVs fac parte din SNEP II, dronele lansate de la coastă și de pe nave vor îndeplini misiuni de recunoaștere și lovire. O caracteristică cheie a dronelor va fi capacitatea lor de a fi lansate și preluate de pe puntea de aterizare din pupa a OPVs.
6 aeronave Boeing P-8A Poseidon
În 2015 Arabia Saudită a început discuțiile cu Boeing pentru a procura 8A Poseidon aeronave maritime de patrulare, la un cost estimat de $1,3 bn. Contractul a fost anunțat în mod oficial în 2017.
Angajamente comerciale cu alte națiuni
Franța
În aprilie 2018, Arabia Saudită și Franța au semnat până la 20 de oferte majore în valoare de 18 miliarde USD. Înțelegerea se referă la toate sectoarele forțelor armate Saudite, cu o afacere pentru nave de patrulare, constructorul fiind foarte probabil Naval Group.
Germania
Germania a fost contractată pentru a livra până la 146 de ambarcațiuni de patrulare (din care 79 de interceptoare de 15 m). Constructorul german Lurssen a semnat contractul de 1 md USD în 2014 și a livrat în prezent 12 ambarcațiuni ca parte a SNEP II. Au existat probleme privind acordul guvernamental german privind exportul.
Studiu observațional
Cam. Fl. (r) Sorin LEARSCHI