Batalia pentru port continua. Stadiul investitiilor.
În ultimii doi ani, Primăria Constanţa a încasat dividende de 2,4 milioane de euro de la compania portuară şi valoarea proiectelor în derulare sau planificate se apropie de 1 miliard de euro. Din punctul de vedere al dl. Valeriu Nicolae Ionescu, directorul general al CN APM SA, nu este vorba despre trecerea companiei portuare sub un alt control, ci despre o privatizare a companiei de administrare a domeniului statului. Terenul şi acvatoriul portuar reprezintă proprietate publică a Statului ce nu poate fi înstrăinată. Prin această operaţie, se doreşte modificarea componenţei acţionariatului companiei care administrează acest teren, în scopul echilibrării intereselor locale, centrale şi ale mediului privat. În 2010, CN APM SA Constanţa nu a distribuit dividende, nefiind îndeplinite condiţiile prevăzute în contractul de împrumut încheiat cu BERD, în conformitate cu prevederile Legii nr. 507/2004 pentru aprobarea Ordonanţei Guvernului nr.94/2004 privind reglementarea unor măsuri financiare. În 2011, dividendele distribuite Consiliului Local al Municipiului Constanţa, ca acţionar cu 20% din acţiuni la CN APM SA Constanţa, au fost de 1,5 milioane euro. În 2012 – 1,2 milioane euro, iar în 2013 valoarea dividendelor este estimată tot la 1,2 milioane euro. De menţionat că procentul de distribuire al dividendelor a fost micşorat pentru 2013 faţă de 2012.
.
Toate proiectele în derulare sunt implementate în colaborare cu Ministerul Transporturilor, care reprezintă interesul Statului (proprietarul asupra terenului), decizia finală aparţinându-le. CN APM SA Constanţa propune obiectivele de investiţii, MT alegându-le în funcţie de priorităţi şi de politicile de transport adaptate la nivel naţional. Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime SA Constanţa are în derulare proiecte majore de investiţii, a căror valoare depăşeşte 175 milioane euro. În acest an a început elaborarea Master Planului Portului Constanţa, de către un consorţiu format din asocierea SC Ernst & Young SRL – Inros Lackner AG. Noul Master Plan va sta la baza strategiei de dezvoltare a Portului Constanţa în perioada 2013-2040, precum şi a deciziilor privind planificarea optimă a investiţiilor, abordate într-o viziune globală, armonizată, a proiectelor şi zonelor sale de dezvoltare, astfel încât portul să fie apt să servească deopotrivă cerinţele naţionale, dar şi pe cele ale hinterlandului său. Valoarea proiectului Master Plan este de 2 milioane euro. Proiectul este finanţat prin Programul Operaţional Sectorial în Transporturi (POS-T 2007-2013) din fonduri structurale ale Uniunii Europene şi de la bugetul statului. Digul de larg din Portul Constanţa va fi finalizat, extinzând astfel cu încă 1.050 metri digul existent. În prezent, lucrările de execuţie sunt în derulare, având ca termen 23 de luni, cu finalizare în februarie 2015. Executantul lucrării este compania olandeză Van Oord Dredging and Marine Contractors, iar consultantul de supervizare, Haskoning DHV BV. Finanţarea este din fonduri structurale (85%) şi de la bugetul de stat (15%). În iunie 2014 se va finaliza construcţia podului rutier peste Canalul Dunăre – Marea Neagră, finanţată prin Programul Operaţional Sectorial Transport 2007-2013 şi de la bugetul de stat. Podul rutier la km 0+540 al Canalului Dunăre – Marea Neagră are o structură de tip pod hobanat şi va fi cel mai mare de acest gen din România. La aceasta se adaugă şi edificarea bretelei rutiere: de la ieşirea de sud a podului până la DN 39 (în Agigea). Dezvoltarea capacităţii feroviare în zona fluvio-maritimă a Portului Constanţa, finanţată prin Programul Operaţional Sectorial în Transporturi 2007 – 2013 din fonduri structurale ale UE şi de la bugetul statului. Proiectul constă în realizarea unui complex feroviar sistematizat în sectorul fluvio-maritim al Portului Constanţa, care să asigure servirea optimă şi unitară a actualilor şi viitorilor operatori portuari. Termenul de finalizare asumat de constructor este stabilit pentru iunie 2014. În prima etapă se vor executa liniile de căi ferate care deservesc actualii operatori, pe baza previziunilor de trafic până în anul 2020. În 2014 se va finaliza investiţia Extinderea spre sud a danei de gabare din Portul Constanţa. Proiectul răspunde cererii de realizare a unei noi capacităţi de preluare a traficului, posibilitatea de a fi acostate nave de mare capacitate în deplină siguranţă şi sporirea traficului derulat în zonă.
Proiecte propuse pentru perioada 2014 – 2020: Program Operaţional Infrastructura Mare (continuarea POS-T) cuprinde realizarea:
a. Drum suspendat Poarta 8 – Insula: drumul suspendat include şi un pod peste canalul de legătură în Portul Constanţa capabil să accepte şi nave maritimo-fluviale cu gabarit până la 18 m; valoare estimată 32 milioane euro;
b. Consolidarea, stabilizarea şi amenajarea zonelor adiacente portului maritim Constanţa aflate în administrarea CN APM SA Constanţa; 16 milioane euro;
c. Extinderea la 4 benzi a drumului dintre Poarta 7 şi joncţiunea podului rutier la km 0+540 a Canalului Dunăre – Marea Neagră cu drumul dintre Porţile 8 şi 9, spre zona de nord a portului Constanţa, 18,5 milioane euro;
d. Extinderea la 4 benzi de circulaţie a drumului existent între porţile 10 şi 10 bis şi sistematizarea zonei din spatele Porţii 10, valoare estimată 4,1 milioane euro;
e. Modernizarea Portului Constanţa – dezvoltarea şi modernizarea infrastructurii de apă şi canalizare, 26 milioane euro;
f. Modernizarea infrastructurii de distribuţie a energiei electrice în Portul Constanţa, 24 milioane euro;
g. Realizarea unui cheu şi a unei dane la gura de acces a Canalului Dunăre – Marea Neagră, 15 milioane euro;
h. Dublarea pasajului denivelat peste calea ferată în zona de sud a Portului Constanţa, 6 milioane euro;
i. Digul de sud al Portului Turistic Tomis pentru amenajarea gurii de acces, 4,7 milioane euro;
j. Finalizarea terminalului de barje în zona fluvio-maritimă, 38 milioane euro;
k. Asigurarea de nave specializate: 4 nave de depoluare şi 2 nave de colectare, o navă de dragaj şi una de pompieri;
l. Sistem IT pentru automatizare şi schimb de date în mediul portuar (administraţie – autorităţi – operatori), valoare estimată 3,8 milioane euro;
m. Creşterea eficienţei energetice, 20 milioane euro;
n. Parc eolian maritim cu o putere instalată de cca. 30-40 Mw, cu o valoare estimată între 40 şi 60 milioane euro.
Prin programul de finanţare CEF 2014 – 2020 se va realiza:
a. Dezvoltarea unui terminal de LNG în portul Constanţa, valoare estimată 180 milioane euro;
b. Dezvoltarea infrastructurii MOL3 Sud, între 90 şi 120 milioane euro;
c. Dezvoltarea infrastructurii MOL4 Sud, 150 milioane euro;
d. Dezvoltarea insulei artificiale, 250 milioane euro;
e. Dezvoltarea GIS (biblioteca digitală geospaţială) a domeniului portuar şi aplicaţiile necesare pentru asigurarea suportului decizional bazat pe date geografice.
f. Dezvoltarea sistemului informatic pentru asigurarea serviciilor de schimb de date în format standardizat.
În ceea ce priveşte insula artificială, aceasta poate fi dezvoltată în etape. Ca în cazul altor proiecte enumerate mai sus, se studiază şi posibilitatea de investiţii alături de companii private. Dacă în 2013, profitul brut din activitatea de bază înainte de impozitare a crescut cu 50%, în 2014 se aşteptă să continue dinamica de creşterea acestuia, cu toate că este posibil ca această creştere să fie mai mică. Se estimează însă o dinamică de creştere similară cu 2013 în cazul traficului de mărfuri (circa 9%). În conformitate cu Bugetul de Venituri şi Cheltuieli pe anii 2011 – 2014, numărul mediu de angajaţi a fost: 2011: 1.072; 2012: 950; 2013: 931; 2014: 931. Politica de personal este de a promova angajaţi din interiorul companiei și nu se vor face disponibilizări.{jcomments on}