Navy Seals a preluat controlul unui petrolier care naviga sub pavilion nord-coreean
Nicio persoana nu a fost rănită în operațiunea de luni, aprobata de președintele american, Barack Obama, la cererea guvernelor Libiei si Ciprului.
MV Morning Glory transporta petrol deținut de compania National Oil a Guvernului Libiei. Nava și încărcătura sa au fost obținute ilegal din portul libian Al-Sidra, iar acum petrolierul se va îndrepta către un port libian cu o echipa de marinari americani la bord.
MV Morning Glory are la bord cel puțin 234.000 de barili de țiței și a plecat din portul Al-Sidra, controlat de rebelii care încearcă să obțină autonomia față de autoritățile de la Tripoli.
Nava era în operarea unei companii cu baza în Egipt, care a primit temporar dreptul de a folosi pavilionul nord-coreean, pe baza unui contract cu Phenianul. Guvernul nord-coreean neagă însă orice responsabilitate față de petrolier și a anunțat ca a "anulat și șters" înregistrarea nord-coreeana a navei, întrucât a încălcat legea care împiedică transportul mărfurilor de contrabandă.
MV Morning Glory a reușit să iasă din portul Al-Sidra, controlat de rebelii anti-guvernamentali, în încercarea de a vinde petrol pe piața mondială.
Nava a scăpat de blocada marinei libiene, făcând de râs guvernul de la Tripoli, fapt ce a determinat Parlamentul să-l demită pe primul ministru.
La bordul navei se aflau trei libieni înarmați.
Disputa legată de controlul petrolului în Libia, ilustrează cât de fragilă stabilitatea în Africa de Nord, căderea lui Muammar Gaddafi în urmă cu aproape trei ani.
Cu armata încă în curs de formare și un guvern slab, Libia a fost în imposibilitatea de a-și impune voința asupra foștilor luptători anti – Gaddafi și milițiile care folosesc acum forța lor militară pentru a face revendicări, de multe ori în vitalul sector petrolier.
Cel puțin pe termen scurt, acțiunea forțelor americane este de natură să prevină orice vânzare de petrol de către rebelii care în luna august au luat controlul a trei terminale de export, reprezentând exporturi de 700.000 de barili pe zi.
A fost a doua oară în șase luni, forțele americane au fost implicate în Libia, după o altă acțiune în capitala Tripoli în luna septembrie.
Ministerul de externe cipriot a declarat ca nava se deplasează acum spre vest, în Marea Mediterană, cu o escortă militară americană. Acțiunea s-a desfășurat la 18 Mm ( 29 km ) sud-vest de Ciprul în jurul miezul nopții, ora locală.
MV Morning Glory a fost sub pavilion Coreea de Nord, dar guvernul de la Phenian a declarat ca a notificat Libia și autoritățile maritime a anulat toate legăturile cu nava, din cauza contrabandei pe care o desfășura.
Președintele Parlamentului Libian, care are puteri prezidențiale, a dat rebelilor două săptămâni pentru a se retrage din porturile controlate de aceștia, sau se confruntă cu o operațiune militară.
Totuși, analiștii au apreciat că este incertă confruntarea trupelor guvernamentale cu rebelii puternic înarmați.
Spargerea blocadei de către petrolier, a scos în evidență slăbiciunea de forțele guvernamentale, care au afirmat de mai multe ori că nava de 37.000 de tone a fost sub controlul lor, fiind deschis și focul asupra acesteia.
Totuși, intervenția forțelor americane dă un impuls pentru fragilul guvern libian în lupta sa de a impune ordine în statul nord-african, a cărei tranziție spre democrație a fost deranjată de disputele tribale, regionale și politice.
Puterile occidentale sunt îngrijorate de faptul că țara s-ar putea fractura sau aluneca adânc în haos.
În urma preluării controlului asupra navei, doi israelieni și un senegalez au fost reținuți pentru a fi interogați, dar au fost eliberați după ce un tribunal a refuzat să emită un mandat de arestare.
Doi dintre bărbați aveau pașapoarte diplomatice – unul din Senegal și unul dintr-o țară din Africa Centrală. Înainte de a se ambarca la bordul petrolierului, cei trei bărbați au sosit în Cipru pe calea aerului cu un avion de mică capacitate și ulterior au închiriat un yacht, cu care au ajuns în portul Al-Sidra unde s-au ambarcat la bordul tancului petrolier, având complici la bord. După eliberarea lor de către justiția cipriotă,bărbații au plecat la Tel Aviv.
Chiar dacă Marina libiană a deschis focul în luna ianuarie asupra unui petrolier sub pavilion maltez care încerca să se apropie de Es Sider, analiștii spun că o confruntare militară completă cu rebelii de port ar fi puțin probabilă.
Orice vărsare de sânge ar putea complica eforturile de a negocia o înțelegere cu liderul rebel Ibrahim Jathran, un fost comandant anti-Gaddafi, fost responsabil de protejarea câmpurilor petrolifere și a porturilor, până s-a întors împotriva guvernului, din considerentul ajutorării populației (după modelul regelui Idris, răsturnat de către Gaddafi într-un complot) și nu din motive politice. Orice conflict militar ar putea să-i sporească popularitatea.
Guvernul se teme de federalism și că s-ar putea crea un precedent pentru secesiune și proteste similare în alte regiuni, deși rebelii spun că nu doresc scindarea Libiei.
Guvernul libian se confruntă cu o criză bugetară, producția de petrol a scăzut la puțin peste 200.000 de barili pe zi, de la 1,4 milioane de barili pe zi în timpul verii, când a început un val de proteste în câmpurile petroliere și în porturi. Petrolul este principala sursă de venituri pentru buget și pentru a finanța importurile de produse alimentare de bază.{jcomments on}