Master Planul Portului Constanta
Realizarea unei planificări strategice pe termen mediu şi lung (până în anul 2030), în condiţiile asigurării unei continuităţi a dezvoltării portuare, cu exploatarea eficientă a resurselor şi infrastructurii existente, orientate spre necesităţile reale ale pieţei, este o prioritate pentru administraţia Portului Constanţa.
Noul Master Plan va sta la baza strategiei de dezvoltare a Portului Constanţa pe termen scurt (2020), mediu (2030) și lung (2040), precum şi a deciziilor privind planificarea optimă a investiţiilor în Portul Constanţa, abordate într-o viziune globală, armonizată, a proiectelor şi zonelor sale de dezvoltare, astfel încât portul să fie apt să deservească deopotrivă cerinţele naţionale, ar şi pe cele ale hinterlandului sau, în condiţii de eficienţă şi în contextul competiţiei cu alte porturi şi al globalizării. Acest instrument are rolul de a asista autorităţile (la nivel local şi regional) în procesul de planificare, în pregătirea şi revizuirea propriilor strategii şi planuri, contribuind astfel la asigurarea condiţiilor pentru realizarea unui sistem de transport naval eficient, durabil, flexibil şi sigur, condiţie esenţială pentru dezvoltarea economică a ţării.
Cererea de finanţare a fost depusă la AM POST şi respinsă din motive administrative. Cererea de finanţare a fost refăcută în conformitate cu OMTI 880/2012 şi redepusă la AM POST în data de 30.03.2012.
CN Administrația Porturilor Maritime a atribuit asocierii Ernst&Young – Inros Lackner un contract de 5,02 milioane lei (1,1 milioane euro), cu TVA, pentru servicii de asistenta în vederea elaborării unui master plan al portului Constanta, pe termen scurt, mediu si lung.
Consultantul va avea sarcina sa realizeze următoarele (conform Caietului de sarcini): analiza diagnostic a situației existente; analiza cererii de transport (traficului); definirea si evaluarea planurilor alternative si selectarea master planului preferat; strategia de dezvoltare a portului Constanta, precum și studii/ rapoarte /avize de mediu.
Contractul, estimat inițial la 8,69 milioane lei fără TVA, a fost atribuit la începutul lunii februarie 2014, pentru 4,05 milioane lei, prin licitație restrânsă. Administrația Porturilor Maritime a primit șase oferte pentru acest contract.
Proiectul este finanțat cu fonduri europene, prin Programul Operațional Sectorial Transport. Master planul va cuprinde masuri de dezvoltare a portului Constanta pe termen scurt (anul 2020), mediu (2030) și lung (2040).
Compania Națională Administrația Porturilor Maritime Constanta a estimat inițial un profit brut de 38,2 milioane lei în acest an (revizuit apoi la28,587 milioanelei),cu 34% mai mare fata de cel prevăzut în bugetul aprobat pentru 2013 și a programat investiții de 449,79 milioane lei, în creștere cu 26% față de nivelul bugetat anul trecut.
Vicepremierul Liviu Dragnea a declarat la finele lunii ianuarie ca exista discuții privind trecerea a 33% din Portul Constanta la autoritățile locale, care au solicitat acest lucru.
România şi-a propus să joace un rol cheie în politica regională din domeniul transporturilor şi în acest sens s-a mizat pe poziţia strategică a Portului Constanţa la Marea Neagră. Portul Constanţa beneficiază de o poziţionare geografică avantajoasă, fiind situat pe rutele a 3 coridoare de transport pan-european: Coridorul IV, Coridorul IX şi Coridorul VII (Dunărea) – care leagă Marea Nordului de Marea Neagră prin culoarul Rhin-Main-Dunăre. Infrastructura rutieră şi cea feroviară sunt vitale ţinând cont de faptul că Portul Constanţa are un rol major în cadrul reţelei europene de transport inter-modal. Pentru maximizarea potenţialului Portului Constanţa sunt necesare investiţii în infrastructura rutieră şi feroviară, pentru ca acesta să poată juca rolul de poartă la Marea Neagră a ţărilor din Europa Centrală şi de Est.{jcomments on}