COMUNICATII MARITIME IN DSC
DSC = Digital Selective Calling
Generalitati
DSC este un mijloc semiautomat de stabilire a contactului initial între statii. Odata stabilit contactul între statii, este utilizata radiotelefonia normala pentru comunicatiile ulterioare. DSC poate fi utilizat pentru a initia comunicatiile nava-nava, nava-tarm si tarm-nava. Informatia transmisa prin DSC este cunoscuta sub denumirea de alerta DSC.
Alerta DSC este un zgomot/sunet scurt (7 sec pe MF/HF si 0.5 sec pe VHF) de informatie digitizata transmisa de la o statie pentru a alerta alte statii si pentru a oferi câteva informatii de baza.
Alertele DSC sunt transmise pe frecvente maritime MF/HF si VHF special rezervate pentru acest tip de transmisie. Alerta DSC indica identitatea statiei initiatoare si scopul apelului.
Modul în care alerta DSC transmisa este codata de statia initiatoare, selecteaza statia sau statiile care vor decodifica informatia.
În timp ce toate statiile ce asculta pe frecventa DSC vor receptiona alerta, numai statiile selectate de statia transmitatoare vor putea decodifica si vor putea avea mesajul la dispozitie. Acest fapt va fi semnalat de o alarma vizuala si/sau auditiva pentru a alerta operatorul.
Alertele DSC ce vor purta prioritate de primejdie vor putea fi decodificate de toate statiile ce le vor receptiona.
Codarea mesajului DSC înainte de transmisie este efectuata manual de un operator ce utilizeaza comenzile de la panoul frontal al transceiverului. Informatia receptionata este decodificata si pusa la dispozitie în forma alfanumerica pe un display cu cristale lichide sau fluorescent încorporat în echipament.
Avantajul cel mai mare al DSC este automatizarea transmisiei si receptia apelurilor initiale de primejdie, urgenta si securitate. Un singur buton dedicat apasat de un operator poate initia un astfel de apel, în timp ce necesitatea operatorilor de la nave sau de la tarm de a mentine manual o veghe auditiva pe frecventele de apel si primejdie este eliminata.
Comunicatiile DSC permit alerta directa nava-nava netinând cont de dimensiunile navelor, este însa obligatorie si veghea pe canal 16 VHF RT pâna în 2005.
Echipament cu capabilitati DSC
Sunt disponibile transceiverele RT în MF/HF si VHF cu capabilitati DSC.
Toate tipurile de nave vor avea posibilitatea de a utiliza facilitatea DSC pentru alerta de primejdie, confirmarea apelului de primejdie si rutina si alertarea catre o singura nava sau catre toate navele.
Abilitatea de a transmite informatii legate de pozitie, ori de la o interfata cu un receptor GPS ori prin introducere manuala, trebuie sa fie una dintre proprietatile facilitatii DSC.
Autoritatile SAR recomanda conectarea transceiverului DSC al statiei de nava cu un receptor GPS pentru a asigura transmiterea de informatii precise si curente legate de pozitia navei, în mod automat în caz de alerta de pericol.
Unele transceivere MF/HF pot oferi o optiune de scanare secventiala a tuturor frecventelor de alerta MF/HF DSC.
Procedurile de operare DSC nu sunt dificile si în cele mai multe cazuri se aseamana cu procedurile standardizate din RT.
Identificarea în DSC
Pentru a utiliza tehnica DSC, transceiverele MF/HF sau VHF trebuie permanent programate cu un numar de identificare unic din 9 digiti cunoscut ca MMSI (Maritime Mobile Service Identity). Acesta poate fi privit ca un echivalent electronic al indicativului de apel din RT care în mod unic identifica o statie de coasta sau de nava.
Numarul MMSI este automat inclus în toate transmisiile DSC ale unei statii si identifica electronic acea statie la statiile de receptie. Numarul MMSI se comporta si ca un „filtru electronic” în timp ce transceiverul opereaza în modul de veghe pentru a asigura ca numai alertele DSC de rutina pentru acea statie sunt de fapt decodificate si afisate. Filtrul este dezactivat când orice fel de alerta DSC purtând un indicator de prioritate de primejdie este receptionata deoarece aceste mesaje sunt adresate implicit tuturor statiilor. În mod asemanator, alertele DSC de urgenta si siguranta care nu sunt adresate în mod specific unei anume statii, vor fi receptionate de toate statiile din raza de acoperire radio ce fac veghe DSC.
Trei dintre cei 9 digiti ai numarului MMSI identifica tara de origine. În cazul unei statii de coasta acesti 3 digiti identifica tara în care este amplasata si în cazul unei statii de nava, tara de înregistrare a statiei. Cei 6 digiti ramasi identica în mod unic statia în sine. Cei 3 digiti ce identifica tara formeaza numarul MID.
Exemplu: MID-ul Australiei este 503.
Numarul MMSI al unei statii de nava se formeaza astfel: MIDxxxxxx, unde x poate fi o cifra 0-9.
Numarul MMSI este programat în transceiver când este procurat prima data.
Informatia continuta într-o alerta DSC
O alerta DSC contine urmatoarele informatii sub forma digitizata:
- identitatea statiei apelante prin numarul MMSI;
- prioritatea alertei: primejdie, urgenta, siguranta sau rutina;
- statia apelata (una anume sau toate statiile).
Alerta poate de asemenea sa contina date ce sa indice frecventa sau canalul pe care se vor realiza comunicatiile ulterioare. În mod normal dar nu necesar, acesta este canalul sau frecventa asociata din RT. Însa, daca informatia legata de canal/frecventa nu este continuta în alerta, aceasta este întotdeauna frecventa sau canalul asociat din RT.
Frecventele pentru alerte de primejdie, urgenta si securitate DSC
Frecventele au fost alocate pe plan international în benzile maritime MF/HF si VHF pentru alertele DSC de primejdie, urgenta si securitate. În fiecare caz exista o frecventa în RT direct asociata cu frecventa DSC pentru comunicatiile ulterioare alertei DSC. Frecventele DSC si cele din RT asociate sunt:
- DSC
- RT
- TELEX
- 2187.5 kHz
- 2182 kHz
- 2174.5 kHz
- 4207.5 kHz
- 4125 kHz
- 6312.5 kHz
- 6215 kHz
- 8414.5 kHz
- 8291 kHz
- 12577 kHz
- 12290 kHz
- 16804.5 kHz
- 16420 kHz
- Canal 70 VHF 156.525 MHz
- Canal 16 VHF 156.800 MHz
Frecventele MF/HF DSC indicate mai înainte sunt rezervate exclusiv alertelor DSC asociate cu mesaje de primejdie, urgenta si securitate.
Canalul VHF 70 poate fi folosit aditional pentru alerte DSC de rutina statie-statie.
Numai când frecventa/canalul este indicata în mod specific în alerta DSC, atunci comunicatiile radio ulterioare trebuie sa se desfasoare pe frecventele de apel si primejdie asociate din RT.
Exemplu: Dupa o alerta DSC pe 2187.5 kHz, comunicatiile se vor desfasura pe frecventa 2182 kHz; daca alerta DSC s-a facut pe canalul 70 VHF atunci comunicatiile ulterioare se vor face pe canalul 16 VHF RT.
Unele echipamente schimba automat frecventa/canalul la receptia unei alerte. Schimbarea automata se face pe canalul sau frecventa asociata, sau daca exista alte referiri în alerta, pe canalul/frecventa specificata în alerta.
Transmisiile radiotelefonice sunt interzise pe frecventele sau canalele MF/HF sau VHF alocate pentru DSC.
Frecvente pentru alerte DSC de rutina
Tehnicile DSC pot fi folosite de asemenea de statii de nava pentru a atrage atentia statiilor de coasta în scopul stabilirii de comunicatii comerciale (corespondenta publica). Frecventele au fost alocate pe plan international pentru aceste scopuri.
Formatul alertei DSC va permite statiei de nava sa selecteze o statie de coasta anume (dupa codul MMSI) si programarea în detaliu a unui numar de telefon dorit.
„Cascada” de date transmise va permite un contact în întregime automat între nava si abonatul de la uscat.
Alertele DSC de rutina nava-nava trebuie facute numai pe canal 70 VHF si va necesita ca expeditorul sa cunoasca si sa programeze numarul MMSI al navei apelate.
Veghea pe frecventele DSC de primejdie, urgenta si securitate
Veghea continua poate fi mentinuta pe canal 70 VHF; pe frecventa 2187.5 kHz sau o alta frecventa HF DSC corespunzatoare momentului zilei si pozitiei navei.
Datorita distantelor mari la care se propaga semnalele radio, alertele de primejdie din toata lumea pot fi receptionate de statii ce scaneaza frecventele înalte HF DSC. Odata ce o astfel de alerta este receptionata, statia are obligatia de a-si continua interventia pâna ce se asigura ca nu este necesar sa se amestece. Statiile de nava si statiile de coasta cu acoperire limitata pot sa-si limiteze scanarea.
Exista o mare probabilitate ca o alerta de primejdie receptionata pe canal 70 VHF sau pe frecventa 2187.5 kHz sa fie locala si se recomanda ca acestea sa fie monitorizate daca facilitatea DSC este corespunzatoarea.
Formaturile alertei DSC
Sistemul DSC international ofera urmatoarele tipuri de alertari:
- alerta de primejdie – aceste apeluri sunt adresate în mod implicit tuturor statiilor. Aceste alerte contin numarul MMSI al navei, pozitia si posibil natura primejdiei.
- Confirmarea alertei de primejdie – în mod normal transmisa doar de statii de coasta ca raspuns la alerta de primejdie. Poate fi folosita de statii de nava numai în anumite situatii.
- Retransmiterea alertei de primejdie – în mod normal transmisa doar de statii de coasta. Poate fi folosita de statii de nava numai în anumite conditii.
- All ship (all station) – folosit la alertarea tuturor statiilor înaintea emisiei unui mesaj de urgenta sau securitate.
- Single ship (single station) – folosit pentru a alerta o statie anume ca va urma un mesaj de urgenta sau securitate. Acest apel este de asemenea folosit pentru a alerta o alta statie pentru un apel de rutina. Numarul MMSI al statiei dorite trebuie totdeauna cunoscut si introdus manual la transceiver. Este esential ca operatorii de echipament DSC sa fie familiarizati cu optiunile de alerta speciale oferite de transceiverul în uz. Trebuie retinut ca formatul „all ship” include statiile de coasta, iar formatul „single ship” este utilizat pentru a se adresa unei statii de coasta anume.
Proceduri ale alertei DSC de primejdie
O alerta de primejdie de la o nava poate fi transmisa numai cu acordul comandantului sau al persoanei responsabile cu securitatea navei. Ea are prioritate absoluta în fata tuturor celorlalte transmisii si indica faptul ca nava sau persoana ce o utilizeaza este amenintata de un pericol grav si iminent si cere asistenta imediata. Toate statiile ce receptioneaza o alerta de primejdie trebuie sa înceteze imediat toate transmisiile capabile sa interfereze cu comunicatiile de primejdie.
Informatiile legate de pozitia sinistrului vor fi incluse automat printr-o interfatare a echipamentului DSC cu un echipament de determinare a pozitiei cum este GPS-ul. Alte transceivere pot permite inserarea manuala a informatiilor legate de pozitie, iar altele pot oferi si optiunea de a selecta dintr-un meniu si sa transmita natura primejdiei, de exemplu: „on fire”, „collision”.
Odata selectata si initiata o alerta de primejdie DSC va continua sa fie automat repetata pâna ce va fi întrerupta de operator sau când confirmarea alertei DSC de primejdie este generata de o alta statie si este receptionata si decodificata de nava în primejdie.
Alerta DSC de primejdie de la o nava este transmisa dupa cum urmeaza:
- se acordeaza transceiverul pe un canal/frecventa DSC de primejdie corespunzator (canal 70 VHF; 2187.5 kHz etc.);
- daca timpul permite, se tasteaza sau se selecteaza: natura primejdiei (dintr-un meniu standard); pozitia navei;
- se initiaza alerta de primejdie;
- se acordeaza transceiverul pe frecventa/canalul RT asociat cu frecventa/canalul pe care s-a facut alerta DSC de primejdie;
- se transmite apelul si mesajul standard de primejdie în RT (daca mesajul este transmis pe 2182 kHz acesta trebuie precedat de semnalul de alarma RT format din doua sunete).
Toate informatiile transmise într-o alerta DSC de primejdie este decodificata si afisata pe alte transceivere DSC ce scaneaza frecventa/canalul si este acompaniata de o alarma audio pentru a atrage atentia operatorului. Emisia apelului si mesajului de primejdie RT pe un canal/frecventa RT alerteaza si mai mult anunta statiile despre situatia de primejdie.
Pasii transmiterii alertei DSC de primejdie si a apelului si mesajului de primejdie ulterioare
- Transmiterea unei alerte DSC de primejdie în MF sau VHF
- se acordeaza transmitatorul DSC pe canalul DSC de primejdie 2187.5 kHz sau canal 70 VHF;
- daca timpul permite, se tasteaza sau se selecteaza de la tastatura echipamentului DSC: natura primejdiei; ultima pozitie cunoscuta a navei (latitudine si longitudine); timpul (UTC) la care pozitia era valabila; tipul comunicatiilor de primejdie ulterioare (telefonie);
- se transmite alerta DSC de primejdie;
- se pregateste pentru traficul ulterior de primejdie prin acordarea transmitatorului si receptorului RT pe canalul de tragic de primejdie din aceeasi banda, adica 2182 kHz sau canal 16 VHF si se asteapta confirmarea alertei DSC de primejdie.
- Receptionarea unei alerte DSC de primejdie pe 2187.5 kHz sau canal 70 VHF
Statiile de nava ce receptioneaza o alerta DSC de primejdie de la o alta nava trebuie sa ia la cunostinta continutul alertei si sa asculte imediat pe frecventa 2182 kHz, respectiv pe canalul 16 VHF RT pentru mesajul MAYDAY ce va urma.
Daca mesajul MAYDAY este receptionat si nava ce l-a receptionat este capabila sa ofere asistenta, trebuie apoi sa transmita un mesaj de confirmare RT, „RECEIVED MAYDAY” catre nava aflata în primejdie pe frecventa 2182 kHz sau canal 16 VHF si sa informeze o statie de coasta despre situatie.
Daca statia ce a receptionat nu este capabila sa ofere asistenta si aude alte statii ce indica o implicare în situatia de primejdie, atunci nu trebuie sa faca nici o confirmare a mesajului receptionat.
În situatiile în care o statie de nava a receptionat o alerta DSC de primejdie si:
- nu s-a auzit nici un mesaj MAYDAY pe 2182 kHz sau canal 16 VHF în interval de 5 minute;
- nu este auzita nici o alta statie comunicând cu nava aflata în primejdie;
- alerta DSC de primejdie continua sa fie receptionata;
Atunci nava care a receptionat alerta DSC de primejdie trebuie sa transmita o confirmare în RT înlocuind numarul MMSI al navei în primejdie cu numele si indicativul de apel al acesteia. Imediat dupa aceasta actiune, statia ce a receptionat alerta DSC de primejdie trebuie sa înstiinteze pe deplin o statie de coasta corespunzatoare despre situatia formata.
În situatiile în care o statie de nava a receptionat o alerta DSC de primejdie si
- nu a fost auzit nici un mesaj MAYDAY pe 2182 kHz sau canal 16 VHF în interval de 5 minute;
- nu este auzita nici o alta statie comunicând cu nava aflata în primejdie;
- alerta DSC de primejdie nu mai continua;
Atunci statia de nava ce a receptionat alerta DSC de primejdie nu trebuie sa transmita o confirmare a receptionarii acestei alerte si trebuie sa contacteze imediat o statie de coasta corespunzatoare informând-o asupra situatiei create.
Pasii urmati de nave dupa receptionarea alertei DSC de primejdie pe 2187.5 kHz sau canal 70 VHF
Actiuni la receptionarea unei alerte de primejdie în MF sau canal 70 VHF
O nava ce receptioneaza o alerta DSC de primejdie de la o alta nava va:
- face veghe pentru receptia confirmarii alertei de primejdie pe canalul de primejdie (2187.5 kHz sau canal 70 VHF);
- pregati pentru receptionarea comunicatiilor de primejdie ulterioare prin acordarea receptorului RT pe frecventa traficului de primejdie în aceeasi banda în care alerta DSC de primejdie a fost receptionata, adica 2182 kHz sau canal 16 VHF;
- confirma receptionarea alertei de primejdie prin transmiterea urmatoarelor în RT pe frecventa traficului de primejdie în aceeasi banda în care alerta DSC a fost receptionata, adica pe 2182 kHz sau canal 16 VHF:
- * MAYDAY
- * Codul din 9 digiti ai navei în primejdie, de 3 ori
- * This is
- * Codul din 9 digiti sau indicativul de apel sau alt tip de identificare al navei proprii, de 3 ori
- * RECEIVED MAYDAY
d) Traficul de primejdie în MF sau VHF
La receptionarea confirmarii DSC a primejdiei, nava în primejdie trebuie sa înceapa traficul de primejdie în RT pe frecventa traficului de primejdie (2182 kHz sau canal 16 VHF), dupa cum urmeaza:
- * MAYDAY
- * This is
- * Numarul de identificare pe 9 digiti sau indicativul de apel al navei
- * Pozitia navei
- * Natura primejdiei si tipul de asistenta solicitata
- * Orice alta informatie ce ar putea fi de folos.
e) Retransmiterea unei alerte DSC de primejdie în MF sau VHF
- se acordeaza transmitatorul pe canalul DSC de primejdie (2187.5 kHz sau canal 70 VHF);
- se selecteaza formatul apelului de retransmitere a primejdiei la echipamentul DSC, se tasteaza sau se selecteaza de la tastatura echipamentului:
- * formatul apelului „all ships” sau numarul de identificare pe 9 digiti al statiei de coasta potrivite;
- * numarul de identificare pe 9 digiti al navei în primejdie, daca este cunoscut;
- * natura primejdiei;
- * ultima pozitie a navei în primejdie, daca de cunoaste;
- * momentul (UTC) pentru care pozitia a fost valabila, daca se cunoaste
- * tipul comunicatiilor ulterioare de primejdie (RT);
- * se retransmite apelul de primejdie,
- se pregateste pentru traficul de primejdie ulterior prin acordarea transmitatorului si receptorului RT pe canalul de trafic de primejdie din aceeasi banda (2182 kHz sau canal 16 VHF) si se asteapta confirmarea.
Statiile de coasta, dupa ce au receptionat si confirmat o alerta DSC de primejdie, în mod normal va retransmite informatia ca un releu de alerta DSC de primejdie.
Statiile de nava ce receptioneaza o alerta DSC de primejdie ori pe 2187.5 kHz ori pe canalul 70 VHF, nu trebuie sa retransmita alerta de primejdie, în schimb trebuie sa faca confirmarea de receptie a alertei catre nava aflata în primejdie pe canalul din RT asociat iar statia de coasta sa fie informata de situatia creata.
Statiile de nava pot retransmite o alerta DSC de primejdie în situatiile unde o alerta de primejdie nu a fost receptionata. Oricum, acest fapt se restrânge la situatiile unde s-a luat la cunostinta ca o alta nava ce se afla în primejdie nu este capabila sa transmita alerta de primejdie, iar comandantul navei ce nu se afla în primejdie considera ca este necesar ajutor suplimentar. În acest caz, retransmiterea alertei DSC de primejdie poate fi facuta catre toate navele sau în mod preferential sa fie facuta catre o statie de coasta corespunzatoare.
Unele transceivere DSC nu sunt capabile sa retransmita o alerta DSC de primejdie si în aceste situatii se transmite un mesaj MAYDAY RELAY pe frecventa din RT asociata.
f) Confirmarea unei retransmisii a alertei DSC MF sau VHF de primejdie facuta de o statie de coasta
Confirmarea receptiei alertei de primejdie prin transmiterea urmatoarelor prin RT pe canalul de trafic de primejdie în aceeasi banda în care s-a receptionat retransmisia alertei DSC de primejdie, se face astfel:
- MAYDAY;
- Numarul de identificare din 9 digiti sau indicativul de apel sau alt tip de identificare al statiei de coasta apelante;
- This is
- Numarul de identificare din 9 digiti sau indicativul de apel al navei proprii
- RECEIVED MAYDAY.
g) Confirmarea unei retransmisii a alertei DSC de primejdie facuta de o alta statie de nava
Acolo unde se considera adecvat, statiile de nava ce receptioneaza o retransmisie a unei alerte DSC de primejdie de la o alta nava neaflata în primejdie trebuie sa confirme receptia pe frecventa/canalul RT asociat folosind procedurile cunoscute.
h) Transmiterea alertei DSC de primejdie în HF
Alertele DSC de primejdie trebuie trimise catre statiile de coasta pe HF, de exemplu în zonele A3 si A4 si pe MF sau VHF catre alte nave din zona.
* Alerta DSC HF de primejdie nava-tarm
La alegerea benzii radio HF pentru transmiterea de alerte DSC de primejdie trebuie sa se tina cont de caracteristicile de propagare ale undelor radio HF pentru anotimpul respectiv si pentru momentul zilei luat în considerare.
De cele mai multe ori alegerea frecventei 8414.5 kHz pentru alerte DSC de primejdie poate fi cea mai potrivita prima alegere.
Transmiterea alertei DSC de primejdie pe mai multe frecvente din banda HF creste în mod normal probabilitatea receptiei reusite a alertei de catre o statie de coasta.
Alertele DSC de primejdie pot fi transmise pe mai multe frecvente HF în doua moduri diferite:
- transmiterea alertei DSC de primejdie pe o singura frecventa HF, se asteapta câteva minute pentru receptionarea confirmarii de la statia de coasta, iar daca nu se receptioneaza nici o confirmare în timp de 3 minute, procesul se repeta prin transmiterea alertei DSC de primejdie pe alta frecventa DSC HF;
- transmiterea alertei DSC de primejdie pe mai multe frecvente HF cu pauze foarte scurte între ele, fara a mai astepta confirmarea între apeluri. În acest caz trebuie sa se tina cont în care banda HF s-a receptionat cu succes confirmarea de la o statie de coasta, iar daca confirmarea s-a receptionat pe mai mult de o frecventa HF, se începe transmisia traficului de primejdie pe una dintre aceste frecvente, dar daca nu se receptioneaza nici un raspuns de la statia de coasta, atunci trebuie folosite celelalte frecvente.
Transmiterea alertei DSC HF de primejdie
Acest lucru se efectueaza dupa urmatoarele etape:
- se acordeaza transmitatorul pe canalul HF DSC de primejdie ales (4207.5 kHz; 6312.5 kHz; 8414.5 kHz; 12577 kHz; 16804.5 kHz);
- se urmaresc instructiunile pentru tastarea si selectarea informatiilor relevante la tastatura echipamentului DSC (pozitie, timp etc.;
- se transmite alerta DSC.
Pregatirea traficului de primejdie ulterior
Dupa transmiterea alertei DSC de primejdie pe canalele DSC de primejdie corespunzatoare, trebuie facute pregatiri pentru traficul de primejdie ulterior prin acordarea statiilor radio) pe canalele de trafic de primejdie echivalente.
Frecvente pentru traficul de primejdie în HF
- DSC
- RT
- TELEX
- 4207.5 kHz
- 4125 kHz
- 4177.5 kHz
- 6312.5 kHz
- 6215 kHz
- 6268 kHz
- 8414.5 kHz
- 8291 kHz
- 8376.5 kHz
- 12577 kHz
- 12290 kHz
- 12520 kHz
- 16804.5 kHz
- 16420 kHz
- 16695 kHz
i) Actiuni la receptia alertei DSC HF de primejdie de la alta nava
Statiile de nava ce receptioneaza o alerta DSC HF de primejdie de la o alta nava nu trebuie sa confirme receptia, dar trebuie:
- sa vegheze pentru receptia unei confirmari a alertei DSC HF de la o statie de coasta;
- în timpul asteptarii receptiei confirmarii alertei DSC HF de catre o statie de coasta, trebuie sa se pregateasca pentru receptia comunicatiilor de primejdie ulterioare prin acordarea statiei de radiocomunicatii HF (transmitator si receptor) pe canalul de trafic de primejdie relevant din aceeasi banda HF în care alerta DSC de primejdie a fost receptionata, tinându-se cont de urmatoarele:
- daca modul RT a fost indicat în alerta DSC, statia radio HF trebuie acordata pe canalul de trafic de primejdie RT din banda HF avuta în vedere;
- daca modul radiotelex a fost indicat în alerta DSC, statia radio HF trebuie acordata pe canalul de trafic telex de primejdie din banda HF avuta în vedere. Statiile de nava capabile sa faca aceasta operatiune trebuie suplimentar sa vegheze pe canalul de trafic de primejdie RT corespunzator.
- Daca alerta DSC de primejdie a fost receptionata pe mai mult de o banda HF, statia radio HF trebuie acordata pe canalul de trafic de primejdie cel mai potrivit din banda HF pentru cazul respectiv. Daca alerta DSC de primejdie a fost receptionata succesiv în banda de 8 MHz, aceasta banda poate fi cea mai potrivita prima alegere în multe din cazuri.
- daca nu se receptioneaza nici un fel de trafic de primejdie pe canalul HF în 1-2 minute, se acordeaza statia radio HF pe un canal de trafic de primejdie potrivit în alta banda HF considerata adecvata în cazul respectiv;
- daca nu se receptioneaza nici o confirmare a primejdiei în HF de la o statie de coasta în 3 minute si nu se observa nici un fel de comunicatii de primejdie între statia de coasta si nava în primejdie se retransmite alerta DSC de primejdie (relay) sau se informeaza un RCC prin mijloace radio potrivite.
Daca nava ce receptioneaza mesajul MAYDAY nu este capabila sa ofere asistenta si sunt auzite alte statii ce indica implicare în situatia de primejdie, atunci nu trebuie sa se mai execute nici o operatiune.
Trebuie retinut ca unele nave au posibilitatea , si o pot alege, de a continua comunicatiile ulterioare alertei DSC de primejdie prin radiotelex pe o frecventa dedicata acestui uz. Acest lucru va fi observat de nava ce receptioneaza sau statia de coasta ce receptioneaza alerta DSC de primejdie, printr-o referinta finala la informatia DSC receptionata si afisata.
Daca apare ca referinta J3E atunci se va utiliza pentru comunicatiile ulterioare radiotelefonia, iar daca apare F1B atunci se va utiliza radiotelexul.
Pasii de urmat de nave dupa receptionarea alertei DSC HF de primejdie
j) Retransmiterea unei alerte de primejdie DSC HF de primejdie
Statiile de nava în mod normal trebuie sa ia în considerare retransmiterea (releiarea) unei alerte DSC de primejdie numai daca alerta de primejdie a fost receptionata în HF DSC si nu se aude nici o alta statie comunicând cu nava aflata în primejdie pe canalul RT asociat. Retransmiterea alertei de primejdie trebuie sa fie adresata unei statii de coasta corespunzatoare si în nici un caz catre toate navele.
În cazul în care se considera adecvata releiarea unei alerte de primejdie DSC:
- luându-se în considerare situatia respectiva, se decide în ce benzi de frecventa se va face releiarea alertei DSC de primejdie (MF/HF sau VHF), luându-se în considerare alertarea nava-nava (MF si VHF) si alertarea nava-tarm;
- se acordeaza transmitatoarele pe canalul DSC de primejdie potrivit, urmând procedurile obisnuite;
- se urmeaza instructiunile de tastare si selectare a formatului de apel si a informatiilor adecvate de la tastatura echipamentului DSC;
- se retransmite alerta DSC de primejdie (releiare).
k) Confirmarea pentru o alerta HF DSC de primejdie releiata (retransmisa) de o statie de coasta
Navele ce receptioneaza o alerta DSC de primejdie retransmisa de o statie de coasta în HF, adresata tuturor navelor dintr-o zona specificata, nu trebuie sa confirme receptionarea retransmisiei alertei DSC de primejdie.
l) Anularea unei alerte DSC de primejdie nedorite
Altfel decât în procedurile din RT, este posibil sa se initieze din greseala, o alerta DSC de primejdie. Daca se întâmpla un astfel de lucru, este important ca statia ce a initiat alerta sa urmeze procedurile:
- sa închida imediat transceiverul în cauza (se anuleaza orice repetare automata a alertei DSC de primejdie ce ar continua în mod normal pâna la receptionarea unei confirmari DSC);
- se deschide înca odata transceiverul si se alege frecventa/canalul RT asociat cu frecventa/canalul DSC pe care a fost transmisa alerta nedorita;
- se emite un mesaj în RT catre toate statiile, dând numele navei, indicativul de apel si numarul MMSI si se anuleaza alerta, dând o ora aproximativa la care a avut loc transmisia nedorita.
Daca alerta nedorita DSC de primejdie a fost transmisa pe mai multe frecvente, este necesar ca anularea sa se emita pe toate frecventele RT asociate.
Daca dintr-un anume motiv aceste proceduri nu pot fi respectate atunci statia trebuie sa utilizeze alte mijloace pentru a înstiinta autoritatile ca alerta a fost accidentala.
m) Proceduri utilizate pentru traficul de primejdie în MF/HF Telex
- se utilizeaza modul FEC de corectie a erorilor daca nu este cerut în mod expres alt fel;
- toate mesajele sa fie precedate de:
* cel putin o „carriage return”; „line feed”; „letter shift”; semnalul de primejdie MAYDAY;
- nava în primejdie trebuie sa înceapa traficul telex de primejdie pe canalul telex de primejdie corespunzator astfel:
* cel putin o „carriage return”; „line feed”; „letter shift”;
* semnalul de primejdie MAYDAY
* this is
* numarul de identificare din 9 digiti si indicativul de apel sau alta modalitate de identificare a navei;
* pozitia navei daca aceasta nu a fost cuprinsa în alerta DSC de primejdie;
* natura primejdiei;
* orice alta informatie utila.
III. Proceduri ale transmiterii unei alerte DSC de urgenta
O alerta DSC de urgenta poate fi transmisa numai autorizata de comandant sau de persoana responsabila cu securitatea navei. Ea indica faptul ca statia emitatoare are un mesaj foarte urgent de transmis privitor la securitatea navei sau a unei aeronave sau a unei persoane.
Transmiterea unei alerte DSC de urgenta de catre o statie de coasta sau de nava se face astfel:
– anuntul unui mesaj de urgenta printr-o alerta DSC pe o frecventa/canal DSC urmata de transmiterea unui apel si mesaj de urgenta pe frecventa/canalul RT asociat folosind procedurile din RT.
Anuntul se face astfel:
- se acordeaza transceiverul pe frecventa/canalul DSC corespunzator;
- se selecteaza formatul „all ship”;
- se selecteaza prioritatea apelului (urgency priority);
- se transmite alerta DSC de urgenta.
Transmisia apelului si mesajului de urgenta trebuie sa se faca imediat dupa aceasta pe frecventa/canalul RT asociat folosind procedurile din RT.
Statiile ce receptioneaza o alerta DSC de urgenta nu trebuie sa confirme receptia doar trebuie sa acordeze transceiverul pe frecventa/canalul RT asociat si sa astepte transmisia în RT.
Daca statia emitatoare doreste ca alerta de urgenta sa fie receptionata de o statie anume, atunci trebuie selectat formatul „single ship”. În acest caz trebuie cunoscut numarul MMSI al statiei apelate si programat în transceiver.
Pasii de urmat pentru transmiterea unei alerte DSC de urgenta si a apelului si mesajului de urgenta ulterioare
a) Transmisia mesajelor de urgenta în MF si VHF
Aceasta operatiune se realizeaza în doi pasi:
- anuntul mesajului de urgenta;
- transmiterea mesajului de urgenta.
Anuntul se face prin transmiterea prin apel DSC de urgenta pe canalul de apel DSC de primejdie (2187.5 kHz sau canal 70 VHF).
Mesajul de urgenta se transmite pe canalul de trafic de primejdie (2182 kHz sau canal 16 VHF).
Transmiterea unui mesaj de urgenta se face astfel:
* Anuntul
- se acordeaza transmitatorul pe canalul DSC de apel de primejdie (2187.5 kHz sau canal 70 VHF);
- se tasteaza sau se selecteaza de la tastatura echipamentului: tipul apelului „all ship” sau numarul de identificare pe 9 digiti ai statiei specificate; prioritatea apelului (urgency); frecventa sau canalul pe care se va transmite mesajul de urgenta; tipul de comunicatii în care se va da mesajul de urgenta (RT etc.);
- se transmite apelul DSC de urgenta.
* Transmiterea mesajului de urgenta propriu-zis
- se acordeaza transmitatorul pe frecventa sau canalul indicat în apelul DSC de urgenta;
- se transmite mesajul de urgenta:
* PAN PAN, de 3 ori;
* All Stations sau statia chemata, de 3 ori;
* This is
* Numarul de identificare pe 9 digiti sau indicativul de apel al navei proprii;
* Textul mesajului de urgenta.
b) Transmiterea mesajelor de urgenta în HF
Transmiterea mesajelor de urgenta în HF trebuie adresate în mod normal:
- tuturor navelor aflate într-o zona geografica stabilita;
- unei anume statii de coasta.
Anuntul mesajului de urgenta este realizat prin transmisia unui apel DSC cu prioritate de urgenta pe canalul DSC de primejdie corespunzator.
Transmisia mesajului de urgenta în sine în HF se realizeaza prin RT sau telex pe canalul de trafic de primejdie potrivit în aceeasi banda cu cel în care s-a facut anuntul DSC.
* Transmisia anuntului DSC al unui mesaj de urgenta în HF
- se alege banda HF considerata cea mai potrivita, luând în considerare caracteristicile de propagare ale undelor radio HF în anotimpul respectiv si perioada de zi; banda de 8 MHz poate fi în multe dintre cazuri cea mai potrivita prima alegere;
- se acordeaza transmitatorul HF pe canalul DSC de primejdie în banda HF aleasa;
- se tasteaza sau se selecteaza formatul apelului ori ca apel pentru o zona geografica ori ca apel individual la echipamentul DSC, în mod corespunzator;
- în cazul unui apel pentru o zona se tasteaza specificatiile pentru acea zona geografica;
- se urmeaza instructiunile de tastare si selectie a informatiei adecvate la tastatura echipamentului DSC cum a fost descris mai înainte, incluzând si tipul comunicatiei în care mesajul de urgenta va fi transmis (RT sau TELEX );
- se transmite apelul DSC;
- daca apelul DSC este adresat unei statii de coasta specificate, se asteapta confirmarea DSC de la statia de coasta, iar daca confirmarea nu se primeste în câteva minute se repeta apelul DSC pe alta frecventa HF.
- * Transmiterea mesajului de urgenta si actiuni ulterioare
- se acordeaza transmitatorul HF pe canalul de trafic de primejdie (RT sau TELEX) indicat în anuntul DSC;
- daca mesajul de urgenta se va transmite în RT se foloseste procedura corespunzatoare;
- daca mesajul se va transmite în RTX, se va utiliza procedura urmatoare:
- * se utilizeaza modul FEC de corectie a erorilor în situatiile în care mesajul nu este adresat unei singure statii al carui numar de identificare telex este cunoscut;
- * se începe mesajul telex:
- cel putin întoarcere de car „Carriage return”; line feed si letter shift;
- semnalul de urgenta PAN PAN
- this is
- numarul de identificare pe 9 digiti sau indicativul de apel al navei apelate
- textul mesajului de urgenta.
Anuntul si transmiterea mesajului de urgenta adresate catre toate navele echipate cu statie HF dintr-o anumita zona poate fi repetat pe alte benzi HF considerate potrivite.
c) Receptia unui mesaj de urgenta
Navele care receptioneaza un apel DSC de urgenta ce anunta un mesaj de urgenta nu trebuie sa confirme receptia acestui apel, însa trebuie sa acordeze receptorul radio pe frecventa si modul de comunicatie indicat în apelul DSC pentru a receptiona mesajul.
IV. Proceduri ale transmiterii unei alerte DSC de securitate
Transmiterea unei alerte DSC de securitate indica faptul ca statia initiatoare are un mesaj de transmis privitor la un avertisment de navigatie sau meteorologic.
Pasii de urmat pentru transmiterea alertei DSC de securitate si a apelului si mesajului de securitate ulterioare
a) Transmiterea mesajelor de securitate în MF si VHF
Transmiterea mesajelor de securitate se face în doua etape:
- anuntul mesajului de securitate;
- transmiterea mesajului de securitate.
Anuntul este facut prin transmiterea unui apel DSC de securitate pe canalul DSC de apel de primejdie (2187.5 kHz sau canal 70 VHF).
Mesajul de securitate este în mod normal transmis pe canalul de trafic de primejdie si securitate din aceeasi banda ca si cel pe care s-a primit apelul DSC (2182 kHz sau canal 16 VHF).
Transmiterea unui mesaj de securitate se face astfel:
* Anuntul
- se acordeaza transmitatorul pe canalul DSC de apel de primejdie (2187.5 kHz sau canal 70 VHF);
- se selecteaza formatul apelului din echipamentul DSC (all ships, area call sau individual call);
- se tasteaza sau se selecteaza de la tastatura: zona sau numarul de identificare pe 9 digiti al statiei apelate; prioritatea apelului (safety); frecventa sau canalul pe care mesajul de securitate va fi transmis; tipul de comunicatii în care se va da mesajul de securitate (RT etc.);
- se transmite apelul DSC de securitate.
- * Transmiterea mesajului de securitate
- se acordeaza transmitatorul pe frecventa sau canalul indicat în apelul DSC de securitate;
- se transmite mesajul de securitate astfel:
- * SECURITE, de 3 ori;
- * ALL STATIONS sau statia apelata, de 3 ori;
- * This is
- * Numarul de identificare pe 9 digiti sau indicativul de apel al navei proprii;
- * Textul mesajului de securitate
b) Transmiterea mesajelor de securitate în HF
- Pentru a transmite anuntul si mesajul de securitate, procedurile utilizate sunt aceleasi ca la transmiterea mesajelor de urgenta în HF, cu urmatoarele diferente: în anuntul DSC, se selecteaza prioritatea „safety”, în mesajul de securitate se utilizeaza semnalul de securitate „SECURITE”.
- Statiile ce receptioneaza o alerta DSC de securitate nu trebuie sa confirme receptia ci doar sa-si acordeze transceiverul pe frecventa/canalul RT asociat si sa astepte anuntul în RT. Daca statia initiatoare doreste ca alerta de securitate sa fie receptionata numai de o anumita statie, trebuie selectat formatul de apel „single ship” si în acest caz trebuie sa se cunoasca numarul MMSI al statiei receptoare si programat în transceiver.
V. Comunicatii de corespondenta publica
a) Canale DSC pentru corespondenta publica
- Canalul 70 VHF DSC este utilizat în scopuri de primejdie si securitate la fel ca si pentru corespondenta publica DSC. Canalele nationale si internationale DSC separat de canalul de apel pentru primejdie si securitate de pe 2187.5 kHz sunt utilizate pentru corespondenta publica MF DSC.
- Canalul DSC international pentru corespondenta publica poate fi utilizat ca regula generala între statia de nava si statia de coasta de diferite nationalitati. Frecventa de transmisie a navei este 2189.5 kHz iar frecventa de receptie este 2177 kHz.
b) Transmiterea apelului DSC pentru corespondenta publica catre o statie de coasta sau catre o alta nava
Un apel DSC pentru corespondenta publica catre o statie de coasta sau alta statie de nava se transmite astfel:
- se acordeaza transmitatorul pe canalul DSC respectiv;
- se alege formatul apelului pentru a restrictiona receptia;
- se tasteaza sau se selecteaza de la echipamentul DSC: numarul MMSI al statiei apelate; prioritatea apelului (routine); tipul comunicatiilor ulterioare (normal RT); un canal propus de lucru, daca este chemata o statie de nava;
- se transmite apelul DSC.
c) Repetarea unui apel
Un apel DSC de corespondenta publica poate fi repetat pe acelasi canal DSC sau pe alt canal DSC, daca nu se receptioneaza o confirmare în interval de 5 minute.
Celelalte tentative de apel trebuie întârziate cu cel putin 15 minute, daca tot nu se primeste confirmare.
d) Confirmarea unui apel receptionat si pregatirea de receptie a traficului
La receptionarea unui apel DSC de la o statie de coasta sau de la alta nava, confirmarea DSC este transmisa astfel:
- se acordeaza transmitatorul pe frecventa de transmisie a canalului DSC pe care a fost receptionat apelul;
- se selecteaza formatul confirmarii de la echipamentul DSC;
- se transmite o confirmare prin care se indica daca nava poate comunica asa cum s-a propus în apel;
- daca poate comunica asa cum s-a indicat în apel, se acordeaza transmitatorul si receptorul radio pe canalul de lucru indicat si se pregateste de receptia traficului.
e) Receptia confirmarii si alte actiuni
Când se receptioneaza o confirmare ce indica faptul ca statia apelata este capabila sa receptioneze traficul, se pregateste sa se transmita traficul astfel:
- se acordeaza transmitatorul si receptorul pe canalul de lucru indicat;
- se începe comunicatia pe canalul de lucru prin:
- * numarul MMSI sau indicativul de apel al statiei apelate;
- * this is
- * numarul MMSI sau indicativul de apel al navei proprii.
f) Testarea echipamentului folosit pentru primejdie si securitate
Testarea în mod exclusiv a frecventei de apel DSC de primejdie si securitate 2187.5 kHz trebuie evitata pe cât posibil folosind alte metode.
Nu se fac transmisii test pe canalul de apel DSC 70 din VHF.
Apelurile test trebuie transmise de statia de nava si confirmate de statia de coasta apelata. În mod normal nu se vor face alte comunicatii între cele doua statii implicate.
Un apel test catre o statie de coasta se face astfel:
- se acordeaza transmitatorul pe frecventa DSC de apel de primejdie si securitate 2187.5 kHz;
- se tasteaza si se selecteaza formatul pentru apelul test la echipamentul DSC în conformitate cu instructiunile fabricantului;
- se tasteaza numarul MMSI al statiei de coasta apelate;
- se transmite apelul DSC dupa verificarea pe cât posibil ca nici un apel nu este în progres pe frecventa;
- se asteapta confirmarea.
g) Corespondenta publica în HF
Procedurile pentru comunicatia DSC de corespondenta publica în HF sunt aceleasi ca si pentru MF, însa trebuie sa se tina cont de caracteristicile de propagare ale undelor radio HF.
Canalele DSC HF nationale si internationale diferite de cele folosite pentru scopuri DSC de primejdie si securitate sunt utilizate pentru corespondenta publica.
Navele ce apeleaza o statie de coasta în HF prin DSC pentru corespondenta publica trebuie sa foloseasca de preferinta canalul national de apel DSC al statiei de coasta.
h) Testarea echipamentului utilizat pentru primejdie si securitate în HF
Procedura de testare a echipamentului navei utilizat pentru apeluri DSC HF de primejdie, urgenta si securitate prin transmiterea apelurilor test DSC pe canalul HF DSC de primejdie este aceeasi cu cea pentru testarea pe frecventa de 2187.5 kHz pentru primejdie MF DSC.
Tipuri de echipamente de radiocomunicatii maritime
1. Echipamentul radio VHF
Acest echipament ofera:
- o raza de acoperire în comunicatiile între nave de pâna la 11 Mm si între nava si tarm de 27 Mm;
- un serviciu de securitate sigur oferit de statiile de coasta ce sunt operate de organizatiile de salvare;
- avantajul de a fi cel mai putin scump si de a oferi semnal de înalta calitate, ce sufera cel mai putin datorita interferentelor cauzate de diferite surse si ofera acces la serviciul RT.
2. Echipamentul radio MF/HF
Acest tip de echipament ofera:
- o raza de acoperire pentru comunicatii de mii de kilometri;
- un serviciu de siguranta oferit de statii de coasta;
- avantajul de a alege benzi de frecventa pentru a oferi comunicatii în raza dorita si de a oferi acces la un serviciu RT;
- are dezavantajul costului ridicat si al instalarii dificile.
Propagarea radio
Propagarea radio este un subiect complicat, care însa ajuta la întelegerea limitarilor si capabilitatilor echipamentelor radio maritime.
Când echipamentul maritim radio functioneaza ca transmitator, energia radio este radiata din antena. Aceasta calatoreste în spatiu în doua moduri diferite: ca unde terestre si ca unde spatiale. Energia radio ce paraseste antena ca unde spatiale calatoreste pe directie ascendenta sub unghiuri diferite pâna ce ajunge în ionosfera, de unde sunt reflectate spre Pamânt. Aceste unde spatiale nu-si pierd energia repede si datorita reflectarii lor cu ionosfera acestea permit comunicatii la distante mari.
1. Propagarea radio a undelor VHF
În conditii normale energia radio VHF nu se reflecta din ionosfera si de aceea comunicatiile VHF se folosesc de undele terestre asigurând raze mici de acoperire.
În anumite conditii atmosferice, mai ales în lunile de vara, are loc un fenomen care permite comunicatiilor VHF o acoperire mai mare însa nu trebuie sa se puna baza pe acest lucru.
2. Propagarea undelor MF/HF
În frecvente medii si înalte se folosesc ambele componente ale energiei: undele terestre si cele spatiale, permitând comunicatii la distante lungi si scurte.
Echipamentul maritim radio MF/HF va oferi totdeauna operatorului posibilitatea de selectie a frecventelor în diferite benzi; de exemplu 2182 kHz în banda de 2 MHz; 4125 kHz în banda de 4 MHz etc. Acest lucru permite operatorului sa selecteze o frecventa care va fi cea mai potrivita cu distanta la care se va comunica, momentul zilei si anotimpul. Ca regula se selecteaza frecventele mai joase când nava se afla mai aproape de o anumita statie si cele înalte pentru comunicatii la departare. În timpul noptii, o frecventa mai joasa decât cea necesara pe timpul zilei va fi mai eficace (cu cât este înaltimea Soarelui mai mare, cu atât trebuie sa fie frecventa folosita mai mare).
Un ghid aproximativ al folosirii frecventelor MF/HF este:
- frecventele din banda de 2 MHz pentru comunicatii pâna la 55 Mm, zi sau noapte;
- frecventele din banda de 4 MHz pentru comunicatii pe timp de zi cu statii aflate la distante mai mari de 55 Mm sau daca nu se raspunde pe banda de 2 MHz si pe timp de noapte când banda de 2 MHz este nesatisfacatoare;
- banda de 6 MHz pentru comunicatii pe timp de zi când banda de 4 MHz nu este satisfacatoare sau pe timp de noapte când cele doua benzi inferioare nu sunt satisfacatoare;
- se folosesc benzile de 8, 12, 16 sau 22 MHz pentru a oferi comunicatii la distante din ce în ce mai mari.
Partile componente ale echipamentului maritim radio
Echipamentul maritim radio MF/HF este format din 3 parti majore:
- antena;
- transmitatorul si receptorul;
- alimentarea cu energie.
Antena are 2 functii:
- pe timpul transmisiei, sa radieze în spatiu energia generata de transmitator;
- pe timpul receptiei, sa capteze energia din spatiu si sa o trimita catre receptor.
Schimbarea de pe transmisie pe receptie a antenei se face prin apasarea butonului press-to-talk de pe microfon. Când acesta este apasat, transmitatorul se aprinde si antena se conecteaza la el, când se elibereaza butonul, transmitatorul se închide si antena se reconecteaza la receptor.
La echipamentele maritime radio se obisnuieste ca transmitatorul si receptorul sa fie combinate într-o singura unitate numita transceiver.
La transceiverele MF/HF pentru a realiza comunicatii eficace, trebuie facuta o împamântare cu apa din jurul navei.
Sursa de alimentare cu energie are ca rolul de alimenta echipamentul radio cu energie electrica.
Reglajele transceiverului
- On/off and Volume Control – are ca rol închiderea/deschiderea echipamentului si ajustarea nivelului semnalelor de la difuzor.
- Channel selector – selecteaza canalul sau frecventa pe care este necesara transmisia sau receptia.
- Squelch or mute control – permite operatorului sa stopeze zgomotul de fundal constant si suparator de la receptor în absenta unui semnal pe canal.
- AM/SSB emission control (H3E /J3E) – controleaza modul de transmisie si receptie.
- RF gain control – folosit pentru a varia puterea semnalelor receptionate si are un efect similar cu cel al butonului „Volume”.
- Noise limiter (noise blanker) – se aprinde pentru a minimiza efectele interferentelor la receptionarea semnalelor.
- Power selector – variaza puterea semnalului transmis. Pe echipamentele VHF va fi marcat „25W/1W” sau „high/lower”.
- Dual watch (DW) – se gaseste numai la anumite echipamente VHF si permite veghe auditiva pe 2 canale VHF diferite.
- Clarifier – se gaseste numai la echipamentele MF/HF si ofera mijloace de acordare fine ale semnalului sosit pe o banda unica, ce se aude distorsionat.
- Antenna ori Aerial Tuning Unit (atu) – se gaseste numai la echipamentele MF/HF separat sau încorporat în transceiver. Este necesar pentru a regla lungimea „electrica” a antenei pentru a asigura ca maximum de putere transmisa de transmitator sa se faca pe diferite benzi de frecventa.
- Radiotelephony Alarm Signal Generating Device (ASGD) se gaseste numai la transceiverul MF/HF si permite transmiterea semnalului de alarma RT.
- Press-to-talk control – se gaseste pe microfon.
- Modul de transmisie si receptie pe banda unica
- Receptia si transmisia în mod SSB este obligatorie pe toate frecventele din benzile MF/HF cu exceptia frecventei de 1282 kHz.
- Modul SSB de transmisie face ca ambele, si transmitatorul si receptorul, sa opereze într-un mod foarte eficace si va îmbunatati sansele de a avea succes în comunicatii în conditii slabe sau la distante extreme.
Statiile de nava ce folosesc modul SSB trebuie sa stie ca:
- utilizarea acestuia este obligatorie pe toate canalele MF/HF cu exceptia lui 2182 kHz;
- statiile de nava ce apeleaza o statie de coasta pe 2182 kHz pot utiliza modul AM (H3E) sau modul SSB (J3E);
- un transceiver operând în mod SSB va receptiona semnelele SSB ca deformari greu de înteles, însa unul operând în mod SSB va receptiona semnalele SSB si AM fara nici o problema;
- regulile internationale cer utilizarea modului AM (H3E) pentru apeluri de primejdie, urgenta si securitate facute pe 2182 kHz.
Emisii duplex
Un canal duplex este un canal pe care transmisia si receptia au loc pe frecvente diferite, dar pereche; de exemplu în timpul comunicatiilor cu o statie de coasta, nava transmite pe frecventa A si receptioneaza pe frecventa B în timp ce statia de coasta transmite pe frecventa B si receptioneaza pe frecventa A.
Cele mai multe canale de lucru în benzile MF/HF si VHF sunt duplex. Frecventele pereche corespunzatoare sunt programate în transceiver si selectate automat prin utilizarea butonului de selectare a canalelor.
Frecventele diferite pentru receptie si transmisie permit statiilor de nava echipate corespunzator sa receptioneze si sa transmita simultan. Deoarece transmitatorul si receptorul lucreaza în acelasi timp, apelurile radiotelefonice se fac cam în acelasi mod ca apelurile telefonice de la uscat, fiecare parte fiind capabila sa vorbeasca si sa asculte în acelasi timp.
Îngrijirea generala si întretinerea echipamentelor radio maritime
Antenele sistemelor MF/HF sunt filare iar izolatorii folositi pentru antene trebuie inspectate periodic. Sarea depusa pe acestia scade eficienta sistemului radio si în consecinta trebuie curatate în mod regulat. Izolatorii nu trebuie vopsiti niciodata.
O mare atentie trebuie acordata antenelor filare cu izolatie din fibra de sticla ce poate prezenta fisuri dupa o anumita perioada de utilizare.
Echipamentul radio destinat uzului maritim este facut sa reziste conditiilor aprige de mediu însa transceiverele trebuie plasate într-un loc ferit de ploaie sau ceata.
Microfonul statiei trebuie totdeauna sa fie fixat în asezatoarea sa dupa utilizare.