Cât costă să faci re-routeing pentru a evita piraţii?
Sursa: cadet de România – cadeti.ro Autor: Vlad Adrian
Se pare ca in prezent ocolirea zonelor cu risc ridicat a devenit o optiune pentru armatori in incercarea de a evita zonele infestate de pirati. Pentru a stabili eficienta acestei metode, trebuie sa comparam sumele de bani folosite pentru re-routeing si pentru ransoms. Se estimeaza ca anual pentru redirectionarea navelor, armatorii platesc pana la 3 mld. $.
In ceea ce priveste impactul asupra traficului in canalul Suez studiul IMB sustine ca: “Veniturile aduse Egiptului din colectarea taxelor de tranzit in canalul Suez au scazut cu 20% datorita recesiunii economice dar si riscului de piraterie in golful Aden si zonele adiacente.”
Aceasta afirmatie este in contradictie cu ultimul comunicat de presa oferit de Ali Fadel, directorul “Suez Canal Authorithy” care anunta o creştere 11,4 la sută din veniturile canalului în 2010 comparativ cu 2009 si că statisticile indică o creştere de 14,4 procente în ceea ce priveste numarul navelor încărcate care au trecut prin canal în 2010, în comparaţie cu anul precedent. Autoritatiile egiptene nu dau vina pe pirati in ceea ce priveste scaderea traficului in canal in ultimii 5 ani.
Acest studiu elaborat de IMB ofera si un exempul de calcul pentru redirectionarea unui tanc VLCC (300.000 TDW) si a unui port container (10.000 TEU).
Costuri chirie si combustibil | Costuri pe zi | Costuri pe 10 zile de voiaj | Costuri daca 10% din navele in tranzit ar fi redirectionate |
Cost angajare VLCC | 30.000 $ | 300.000 $ | 900 mil. $ |
Cost combustibil VLCC | 48.500 $ | 485.000 $ | 1.44 mld. $ |
Total costuri pe zi VLCC | 955.000 $ | 9.550.000 $ | 2.34 mld. $ |
Cost angajare port container | 40.000 $ | 400000 $ | 1.2 mld. $ |
Cost combustibil port container | 58.200 $ | 582.000 $ | 1.75 mld. $ |
Total costuri nava port-container | 100.000 $ | 1.000.000 $ | 2.95 mld. $ |
Intrebarea logica este de ce si cum au facut calculele pentru aceste nave? Port containerele de peste 4.000 de TEU sunt cele mai sigure cand vine vorba despre atacurile piratilor datorita vitezei de deplasare de peste 21 de noduri. Apoi cand vine vorba de celalalt tip de nava VLCC, stim cu totii ca numarul navelor care tranziteaza canalul Suez este oricum redus (ocolesc Africa in mod curent) deoarece pentru a traversa canalul trebuie sa descarce o parte din marfa pentru a le permite pescajul trecerea.
Cand navele naviga de la nord la sud trebuie sa se deplaseze cat mai la est, la larg, posibil pana cand ajung la latitudini sudice unde apele sunt sigure. Atunci cand deplasarea este de la est la vest si invers se naviga cat mai aproape de coastele Yemenului Omanuli si ale Indiei pentru a diminua riscurile de a fi atacati. Traversarea directa a Marii Arabiei se face doar in perioada musonului atunci cand marea este montata, vantul puternic iar piratii nu pot iesi in mare sa atace.
Iata si un exemplu de redirectionare pentru a evita zona infestata de pirati.
{jcomments on}