Prelude FLNG devine o povara pentru Shell
Unul dintre cele mai ambitioase proiecte ale companiei Shell are din nou probleme majore si necesita oprirea totala a productiei de gaz natural lichefiat.
Prelude FLNG este o nava operata de Shell destinata captarii si lichefierii gazului din zona de Vest a Australiei. Costul de productie este estimat a fi intre 10.8 si 12.6 miliarde USD dar compania nu a confirmat oficiat suma.
Nava extrage gazul natural din zonele Concerto si Prelude, il lichefiaza prin subracirea la temperatura de -162°C si il pompeaza catre nave LNG ce ulterior transporta marfa catre porturi din Coreea de Sud si Japonia. Racirea si transportul in stare lichida are avantajul de a livra un volum mare de gaz cu costuri minime deoarece inlocuieste folosirea unor tubulaturi subacvatice foarte costisitoare.
Un proiect grandios bantuit de grave probleme de siguranta
Pe data de 25 Iulie 2017, dupa un voiaj de 5.800 km (3500 mile marine) pornind de la santierul naval din Coreea de Sud, Prelude ajunge pe coasta de vest a Australiei unde se are loc pozitionarea finala. Productia a demarat pe 26 Decembrie 2018.
In februarie 2020 Prelude a suferit avarii la instalatia electrica si nava a fost nevoita sa sisteze productia. Anterior au fost raportate si alte incidente care au implicat degajarea necontrolata de gaz metan in atmosfera. In Ianuarie 2021 productia fost reluata sub atenta supraveghere au autoritatilor australiene.
Instalatia electrica a fost avariata din nou pe 2 Decembrie 2021, acest incident necesitand din nou sistarea productiei si evacuarea majoritatii echipajului. In aprilie 2022 Shell reuseste repornirea productiei chiar daca autoritatile australiene NOPSEMA atrag atentia faptului ca nu sunt respectate toate normele in materie de siguranta a navei.
„Shell pune in pericol sanatatea, siguranta si viata celor aflati la bord” – Offshore Alliance
In luna iunie surse din interiorul companiei indicau faptul ca sistemul de detectare a incendiilor nu functiona corespunzator. Peste 200 de senzori de fum si flacara erau scosi din uz astfel punand in pericol viata celor aproximativ 200 oameni aflati la bord.
Offshore Alliance, sindicatul de care apartin majoritatea celor aflati la bord, a alertat NOPSEMA (National Offshore Petroleum Safety and Environmental Management Authority) asupra faptului ca Shell a fost informat despre gravele deficiente de la bord dar nu a luat masuri de protectie.
Raspunsul oficialilor Shell a fost ca aceste deficiente nu au impact asupra capabilitatii de operare in siguranta a navei si nu vor afecta productia. Documente interne ale companiei arata ca acest incident a fost clasificat ca fiind cu risc mediu ce poate cauza vatamari corporale sau multiple fatalitati daca nu este controlat.
In tot acest timp echipajul a fost instruit sa tina loc de seznori facand patrule de incendiu dese iar operatorii din camera de comanda sa fie pregatiti pentru activarea manuala a instalatiei de stins incendiu. In mod normal tot procesul este automatizat, de la detectare pana la activarea instalatiilor de alertare si stins incendiu.
Personal insuficient si fara experienta relevanta
Au fost semnalate si situatii in care lipseau membrii de echipaj suficient de experimentati si calificati pentru postul de operator camera de comanda. Compania a decis sa umple aceste goluri cu personal care nu satisface criteriile interne de calificare, chiar daca in acel moment era nevoie de personal experimentat care sa opereze manual instalatiile de stins incendiul.
Luna Iulie aduce noi negocieri cu o miza din ce in ce mai mare
La mijlocul lunii Iulie membrii sindicatului Offshore Alliance au votat pentru refuzarea ofertei facute de Shell cu un procent covarsitor de 95%.
Shell si-a anuntat clientii ca operatiunile nu se vor relua mai devreme de 21 iulie.
Acest lucru vine intr-un moment in care piata de LNG este deja sub presiune mare. Terminalul Freeport LNG va ramane inchis pana spre sfarsitul anului iar prin Nord Stream 1 (NS1) livrarea a fost sistata pentru mentenanta anuala timp de 10 zile.