Incident in Libia
{jcomments on}Pe 7 ianuarie 2014, proprietarul firmei de transport Palmali din Istanbul, care detine o mică flotă de tancuri petroliere în Marea Mediterană, a anunțat că petrolierul său “BAKU”, a fost împiedicat să intre într-un port controlat de protestatari, de către marina libiană, acesta navigând în apele internaționale, negând totodată implicarea în contrabanda cu țiței.
Oficialii libieni au declarat că pe 5 ianuarie 2014, marina libiană a tras focuri de avertizare în apropierea petrolierul sub pavilion maltez, acesta încercând să încalce blocada porturilor dine est.
Guvernul libian a declarat astfel de exporturi ca fiind ilegale. Grevele și protestele din porturile libiene desfășurate în ultimele șase luni, au redus veniturile guvernamentale, fapt care poate duce la o potențială criză bugetară.
Într-o declarație a reprezentantului firmei Palmali, s-a subliniat faptul că autoritățile libiene au arătat "lipsă de respect total" pentru regulile internaționale și că Forțele Navale ale Libiei au blocat petrolierul să intre într-un port.
Nava libiană a tras două focuri de avertisment, după ce anterior furnizase o confirmare scrisă Companiei Petroliere Naționale (NOC).
Comandantul navei a decis să navigheze spre Malta cu viteză maximă, pentru a evita escaladarea conflictului.
“Incidentul a avut loc în apele internaționale, cu lipsă de respect a autorităților libiene, ignorând regulile de drept internațional", a declarat compania Palmali, refuzând sa să furnizeze alte date.
Oficialii NOC (Libia) și armata nu au fost disponibili pentru a comenta declarația dată de firma Palmali.
Pe data de 6 ianuarie, un oficial libian al NOC, a declarat că a închiriat unei companii, numita Royal Asset Management, un tanc petrolier.
Contactată de Agenția Reuters, o companie cu sediul în Elveția, numită Royal Asset Management, a declarat că nu are nimic de-a face cu incidentul.
În încercarea clarificării informației, Reuters nu a găsit alte companii numite Royal Asset Management implicate in comerțul cu petrol. Oficialul CNO nu a spus în ce țară are sediul Royal Asset Management.
AIS Live tracking arătată că tancul petrolier Baku (Gross Tonnage: 56203 Tonaj: 105387) a revenit în Malta și este în prezent la ancoră.
Exporturile de petrol din Libia, care reprezintă practic toate venituri anuale guvernamentale de aproximativ 50 miliarde de dolari, au scăzut de la mai mult de 1 milion de barili pe zi (BPD) în luna iulie, când au început grevele, la mai puțin de 125.000 de barili pe zi la începutul acestui an.
Pe 7 ianuarie, guvernul pro-autonomie și auto-declarat din partea de est a Libiei, a trimis o scrisoare comercianților de petrol prin care declară că acesta ar asigura siguranța tancurilor care vin în portul Es Sider.
Articol sursă: David Sheppard ( C ) 2014 Reuters