FMI, prea optimist? Cea mai mare firma de transport naval spune adevarul despre comertul global
Firmele de expeditii internationale nu au incredere in predictiile optimiste ale FMI si ale altor institutii financiare cand vine vorba de cresterea economica globala.
Nils Smedegaard Andersen, directorul executiv al celei mai mari linii de transport naval din lume, Moeller-Maersk, crede ca economia mondiala se misca mai lent decat prezic economistii Fondului, anunta Bloomberg.
Comert subtire
"Cresterea economica la nivel mondial este incetinita, din punctul nostru de vedere. Comertul international este semnificativ mai slab decat ar trebui sa fie conform prognozelor oficiale", a explicat Andersen.
La inceputul lunii trecute, expertii FMI au revizuit in scadere prognoza de crestere economica la nivel global pe anul in curs, de la 3,3%, la 3,1%, indicand o scadere a performantelor economice in pietele emergente, cxa urmare a prabusirii pretului la materii prime.
Pentru anul viitor, institutia financiara internationala prevede o crestere de 3,6%, dar chiar si asa, directorul Moeller-Maersk crede ca previziunile FMI sunt prea optimiste.
"Am desfasurat propriile noastre analize macroeconomice, iar nivelul cresterii este mult mai redus pe pietele in curs de dezvoltare si in Europa decat asteptau alte persoane in acest an. Si pentru 2016 suntem mai pesimisti decat alti analisti", spune Andersen.
Firma sa a raportat o scadere de 61% a profitului inregistrat in al treilea trimestru al acestui an, in conditiile in care comenzile de transport au crescut cu foarte putin fata de perioada similara a anului precedent.
In special comertul intre pietele din Asia si Europa este intr-o scadere alarmanta, deprecierea monedei euro facand ca marfurile din China sa nu se mai dovedeasca atat de atractive din punct de vedere al raportului pret/calitate, spune Andersen.
Cu toate acestea, nu exista indicii ca ne indreptam spre o criza financiara de genul celei din 2008.
"Se intrevad unele distorsiuni in redistribuirea veniturilor intre tarile exportatoare de materii prime si marii importatori, dar acest lucru nu inseamna neaparat o criza economica.
In acest moment, nu exista premisele pentru un astfel de deznodamant", considera seful Moeller-Maersk.