Europa de Est primeste gaz via Grecia
Livrarile de gaz natural lichefiat (LNG) catre Grecia au crescut considerabil in prima jumatate a anului 2022.
Terminalul de LNG din Revithoussa a operat un total de 39 de nave (16.61 TWh) in intervalul Ianuarie – Iunie 2022, fata de 15 in aceasi perioada a anului trecut (10.76 TWh). Aprape 59% a provenit din SUA, principalul exportator de LNG catre Europa.
Celelalte importuri de LNG au provenit din Algeria (2.47 TWh), Egipt (2 TWh), Nigeria (1.20 TWh) si Oman (1.03 TWh). 0.11 TWh au provenit din Indonezia.
Operatorul de gaze DESFA a raportat ca 44.5% din totalul de gaz metan importat a trecut prin terminalul Revithoussa.
Grecia devine o sursa sigura de energie pentru Europa de Est
Importurile de LNG catre Grecia sunt prognozate sa creasca in ritm sustinut deoarece reprezinta una din metodele UE da a reduce dependenta de gazul rusesc.
Compania DESFA este detinuta de un consortiu condus de italienii de la Snam. Ultimile declaratii relateaza faptul ca se vor face noi investitii pentru a creste capacitatea de stocaj a terminalului Revithoussa.
Companiile DESFA, Copelouzou, DEPA, GasLog si Bulgartransgaz au anuntat in ianuarie ca au ajuns la un acord de investitie ce implica dezvoltarea in Grecia a unei facilitati de import a gazului. Acesta se va face folosind nave FSRU (Floating Storage Regasification Unit). Alte nave FSRU vor fi operate in largul orasului Alexandroupolis si in Golful Corint.
De asemeni, ExxonMobil intentioneaza operarea unei nave FSRU in portul Volos iar Elpedison in portul Thessaloniki.
Ce sunt navele FSRU?
Acestea sunt similare cu navele LNG dar au instalatii aditionale care transforma gazul metan din stare lichida (LNG la -162°C) in stare gazoasa la temperatura atmosferica.
Unitatile de stocare si regazificare incalzesc GN lichefiat in stare gazoasa folosind 2 metode:
- circuit deschis (open-loop) – apa de mare este folosita ca agent primar;
- circuit inchis (closed-loop) – agent intermediar (apa dulce + glycol) si abur provenit de la boilerele navei;
O problema importanta va fi contractarea navelor FSRU ce se afla in numar limitat (48 in anul 2021) si cu angajamente pre-existente pe termen lung.