Sistemele europene de monitorizare a traficului maritim – clc. dr. Marin CHINTOAN-UTA
Preluare din Magazin Nautic – Revistă editată de Clubul Nautic Român
Una din activităţile principale ale Agenţiei Europene de Siguranţă Maritimă (EMSA = European Maritime Safety Agency – www.emsa.europa.eu) este dezvoltarea şi operarea sistemelor Europene de monitorizare a traficului maritim. În prezent, EMSA operează 3 sisteme de procesare a informaţiilor maritime, respectiv:
SafeSeaNet (SSN) – este sistemul de monitorizare a traficului costier utilizând recepţia automată a poziţiei şi identităţii navei prin intermediul Sistemului Automat de Identificare (AIS=Automatic Identification System) care este obligatoriu pentru toate navele comerciale cu un tonaj brut mai mare de 300 tone (GRT). SSN reuneşte într-o reţea Europeană peste 700 de staţii AIS distribuite de-a lungul litoralului European şi monitorizează în timp real toate navele aflate într-o rază de circa 100 de mile depărtare de coasta EU (fig. 1).
Fig. 1 – zona de acoperire a sistemului SafeSeaNet
În plus faţă de monitorizarea automată a traficului, sistemul furnizează şi o largă paleta de informaţii referitoare la marfă şi voiajul navei. Aceste informaţii provin de raportările obligatorii pe care navele trebuie să le facă în diferite zone de navigaţie sau la intrarea/plecarea din porturi.
EU Long Range Identification and Tracking Dată Centre (EU LRIT DC) – este un sistem de monitorizare prin satelit devenit obligatoriu pentru toate navele comerciale mai mari de 300 GRT începînd din 2009, că urmare a amendării Convenţiei SOLAS. Fiecare nava este dotată cu un emiţător satelit (LRIT shipboard equipment) care transmite în mod automat, fără intervenţie umană, la fiecare 6 ore, poziţia şi identitatea navei. Funcţie de necesităţi, această rată nominală de transmisie poate fi modificată prin comandă de la uscat pînă la o frecvenţa maximă de 15 minute.
La ora actuală există peste 60 de centre LRIT în toată lumea care monitorizează peste 98% din flota comercială mondială. EU LRIT DC este cel mai mare dintre acestea, monitorizând circa 9000 de nave sub pavilioane EU (fig. 2) şi furnizând servicii către 34 de State (ţările EU şi o serie de teritorii ale acestora). Toate aceste centre pot schimbă informaţii între ele prin intermediul unui nod central de comunicaţii cunoscut sub numele de Internaţional Data Exchange (IDE) care este deasemenea operat de către EMSA.
Fig. 2 – monitorizarea globală a EU LRIT DC
Începând cu 2013, sistemul de monitorizare globală prin LRIT este complementat şi cu detectarea semnalului AIS prin satelit (SAT-AIS) ceea ce a îmbunătăţit substanţial acurateţea monitorizării în oricare zona a globului.
CleanSeaNet (CSN) – este un sistem de detectare a poluărilor de la nave care utilizează imagini radar prin satelit, capabile să detecteze orice urmă de poluare pe mare, indiferent că este zi sau noapte şi cu minimă influenţă a factorilor meteorologici. Alături de poluarea detectată, sistemul identifica şi nava asociată cu această, furnizînd astfel imaginea combinată a poluării şi a poluatorului. Sistemul este extrem de performant, fiind capabil să alerteze autorităţile în maxim 30 de minute de la captarea imaginii satelit, timp în care imaginea este procesată, ţintele identificate şi corelate cu informaţiile LRIT/AIS, întocmit raportul final şi furnizat autorităţii. Figura de mai jos ilustrează numărul de incidente depistate pe parcursul unui an.
Fig. 3 – detectarea poluărilor de la nave în apele EU
Integrated Maritime Dată Environment (IMDatE) – este platforma dezvoltată de EMSA pentru a integra toate informaţiile disponibile într-o imagine mărítima cât mai completă şi care să poată fi adaptată funcţie de cerinţele operaţionale ale utilizatorului. Această este unul din cele mai avansate sisteme informaţionale Maritime, capabil să acopere o gama largă de operaţiuni atât la nível European cât şi mondial. Spre exemplu, IMDatE furnizează servicii integrate de monitorizare a traficului către circa 100 de autorităţi din diferite State Membre EU cât şi către alte agenţii EU active în domeniul maritim, cum ar fi de exemplu:
EU NAVFOR – imaginea traficului maritim în zona Somaliei/Oceanul Indian pentru sprijinirea forţelor navale Europene care activează împotriva pirateriei (fig. 4). Acest serviciu combină informaţiile LRIT, SAT-AIS, atacuri şi incidente în zona, precum şi informaţii specifice despre nivelul de securitate al fiecărei nave.
Servicii similare sunt furnizate şi Agenţiei Europene pentru Controlul Pescuitului (European Fishery Control Agency – EFCA) şi agenţiei FRONTEX, însărcinată cu controlul frontierelor EU.
Aceste sisteme şi servicii de monitorizare sunt un bun exemplu al nivelului de informatizare la care s-a ajuns deja şi care este în continuă expansiune. Săptămână această Organizaţia Maritimă Internaţională (IMO) discuta adoptarea şi implementarea conceptului de e-Navigation. Aceast concept presupune un schimb de informaţii automat şi permanent între nava şi uscat în scopul facilitării siguranţei şi securităţii maritime, reducerea numărului de raportări manuale de la nava şi o mai bună cooperare internaţională în schimbul de informaţii legate de traficul maritim.
O extraordinară evoluţie tehnologică este în deplină desfăşurare şi se aşteaptă schimbări radicale a modului de efectuare a transportului maritim. Deja se se testează concepte de nave ecologice care se apropie de zero emisii nocive prin combinarea energiei solare, eoliene şi kinetice (mişcarea valurilor de-a lungul corpului navei), înlocuirea masivă a fierului cu materiale composite cu efect imediat în reducerea greutăţii navei şi implicit a consumurilor, navigaţia şi controlul echipamentelor de la uscat prin intermediul tehnologiilor on-line, sau chiar navigaţie trans-oceanică fără echipaj, cu control remote de la uscat. Tehnologia nu va ocoli domeniul maritim şi chiar dacă azi unele concepte par proiecte ştiinţifico-fantastice, în foarte curând timp ele pot deveni realitate. Binenţeles că şi profilul profesional al personalului din domeniul maritim va trebui adaptat la aceste schimbări.
Chiar dacă azi am satisfacţia profesională de a fi unul din autorii sistemului European integrat de monitorizare a traficului maritim, nostalgia primilor mei ani de navigaţie când sextantul era unul din cele mai sofisticate instrumente de navigaţie rămîne adânc înrădăcinată în structura mea profesională.