Franța suspendă livrarea primei nave Mistral – articol George VIŞAN
Continuare la: http://euronaval.ro/157-franta-suspenda-livrarea-primei-nave-de-razboi-mistral-catre-rusia
În ajunul summitului NATO de la Newport, Marea Britanie, Franța a luat decizia de a suspenda predarea către Rusia a primei nave Mistral – Vladivostok. Într-un comunicat sec și succint al administrației prezidențiale franceze, redactat în limbile franceză și engleză, Consiliul Apărării (Conseil de la défense) informează în ultimul paragraf despre decizia luată:
In addition, the Defense Council reviewed the situation in Ukraine. It is serious. The recent actions by Russia in eastern Ukraine are contrary to the basic notions of security in Europe. President Hollande noted that, despite the possibility of a ceasefire, which is yet to be confirmed and implemented, the conditions that will allow France to authorize the delivery of the first amphibious landing ship (BPC) have so far not been met.
Suspendarea livrării navei Vladivostok nu înseamnă că afacerea Mistral a fost anulată. Contractul a fost suspendat temporar, predarea urmând a fi amânată până în noiembrie – conform unor surse diplomatice citate de Le Monde. Vladivostok urma să fie predată marinei ruse în luna octombrie. În luna iunie 2014, 400 de marinari ruși au sosit la Saint Nazaire la bordul unei nave rusești pentru a fi instruiți pentru a opera navele Mistral. În urma presiunilor venite din Statele Unite, Polonia și din țările baltice, Franța a condiționat livrarea celor două nave de comportamentul Rusiei în Ucraina. Autoritățile franceze au lăsat să se înțeleagă, după izbucnirea crizei din Ucraina, că prima navă ar putea fi livrată conform planurilor în octombrie, urmând ca livrarea celei de-a doua programată în prima partea a anului 2015 să fie grevată de evoluția situației din Ucraina.
Ce a determinat suspendarea temporară a tranzacției?
Presiunile internaționale asupra Franței venite din partea aliaților din NATO – cel mai probabil a Statelor Unite. Momentul în care a fost luată decizia, ajunul summit-ului NATO de la Newport, indică faptul că cel puțin din punct de vedere diplomatic Parisul nu vrea să participe la această reuniune vulnerabilizat de „afacerea Mistral”.
Președintele Franței nu a dorit să „intre” în summit cu eticheta de „aliat” al lui Vladimir Putin în NATO și pe cale de consecință a eliminat acea variabilă care i-ar fi periclitat poziția diplomatică. Prezența tot mai evidentă a forțelor rusești pe teritoriul ucrainean și jocul lui Vladimir Putin din 3 septembrie „de-a uite armistițiul, nu e armistițiul” a pus Franța în poziția de a acționa conform cu politica adoptată anterior: livrarea navelor depinde de comportamentul Rusiei.
Ce se va întâmpla după summitul de la Newport?
Franța va fi pusă în fața a două opțiuni: fie să livreze navele, fie să anuleze contractul. Dacă va livra totuși prima navă în noiembrie 2014, așa cum sugerează sursele diplomatice citate de Le Monde, Franța va fi pusă într-o situație delicată în raport cu aliații NATO (a se citi Statele Unite), dar și în raport cu ceilalți membri ai UE. Politica franceză în raport cu Rusia va fi decredibilizată, iar Kremlinul va folosi nava Vladivostok pentru a demonstra impotența și incapacitatea Occidentului.
Dacă Parisul decide totuși să amâne sine die livrare navelor sau chiar să anuleze contractul va trebuie să existe un mecanism de compensare, având în vedere că în contract sunt prevăzut penalități constisitoare pentru Franța în caz că navele nu sunt predate la timp sau confiscate. De ceva vreme se vehiculează ideea ca NATO sau UE să achiziționeze aceste nave și astfel să ramburseze pierderile financiare ale Franței. In extremis marina franceză ar putea achiziționauna din nave, aceasta operând deja trei asemenea nave și planificase inițial să se doteze cu patru nave Mistral. Chiar dacă navele nu sunt livrate Rusiei, iar Franța este compensată pentru pierderile economice suferite, tehnologia pentru construcția navelor Mistral a fost deja transferată Rusiei, cea de-a doua navă, Sevastopol, aflată în curs de ansamblare, fiind pe jumătate produsă de șantierele navale rusești. Este posibil ca în viitorul nu foarte îndepărtat nave similare clasei Mistral să fie construite în Rusia.
Anularea contractului ar putea avea repercursiuni dincolo de relația bilaterală cu Rusia. Franța ar putea pierde contracte de armament importante din cauza lipsei de credibilitate a Parisului. În momentul de față Franța trebuie să semneze un contract cu India în valoare de peste 12 miliarde de dolari pentru livrarea 126 de avioane Rafale, tranzacție ce trenează de 3 ani. Mai mult ar putea pierde alte contracte în Orientul Mijlociu, statele arabe punând mare preț pe capacitatea furnizorilor de armament de a-și onora comenzile. În joc sunt un contract cu emiratul Qatar pentru 72 de avioane multirol Rafale și un posibil contract cu Arabia Saudită pentru livrarea de fregate multirol FREMM.