Autentificare

Istorie navala Istorie navala

14/15 aprilie1912 - Catastrofa transatlanticului "Titanic"

Aparţinând liniei britanice "White Star", acest uriaş transatlantic de lux, considerat de maximă securitate, s-a scufundat la prima sa călătorie, spre Statele Unite, după ce s-a ciocnit cu un aisberg, la sud de Terra Nova; dintre cei aproximativ 2.000 de pasageri şi membri ai echipajului au supravieţuit circa 700 de persoane, majoritatea femei şi copii.

Drama unui cuirasat singuratic: Admiral Graf Spee cade la datorie în Rio de la Plata

 

Autor Alexandra Șerban


La 13 decembrie 1939, pe când Marea Britanie ducea, pe frontul naţional, „războiul ciudat”, în apele din apropierea Rio de la Plata, o aprigă bătălie navală era pusă în scenă, protagoniştii fiind trei crucişătoare mici împotriva mândriei Marinei Germaniei: cuirasatul Admiral Graf Spee. Bătălia de la Rio de la Plata a dobândit, în anii ce au urmat războiului, ceva din aura luptei dintre David şi Goliat: bravele crucişătoare britanice HMS Ajax, HMS Achilles şi HMS Exeter avântându-se în marea învolburată împotriva unei nave-gigant. În ciuda tuturor aşteptărilor, continuând tradiţia nelsoniană a Marinei Regale Britanice, englezii au reuşit să orchestreze un atac îndrăzneţ în ceea ce era prima întâlnire importantă în marea liberă, din timpul celui de-al Doilea Război Mondial.

5 martie1512: S-a născut Gerardus Mercator

Gerardus Mercator a fost un cartograf și matematician flamand de renume din Evul Mediu. Acest nume este un nume latinizat, un obicei pe atunci foarte răspândit; numele său real a fost Gerard De Kremer. Numele său în germană a fost Gerhard Kremer  („Kremer” înseamnă „negustor”). S-a născut la 5 martie 1512 la Rupelmonde, Flandra, și a murit la † 2 decembrie 1594 în Duisburg, Germania. A fost considerat un Ptolemeu contemporan".

Batalia de la Capul Matapan - 27-29 martie 1941

Bătălia de la Capul Matapan (greacă: Ναυμαχία του Ταίναρου) a fost un angajament naval al celui de-al doilea Război Mondial dintre 27-29 martie 1941. Capul Matapan este situat pe coasta de sud-vest a peninsulei peloponeziene a Greciei. Semnalele italiene au fost interceptate și descifrate de englezi, iar navele britanice ale Royal Navy si Royal Australian Navy, sub comanda amiralului Andrew Cunningham, au interceptat și a scufundat și avariat grav mai multe nave din Marina italiană, sub comanda vice-amiralulului de escadrilă Angelo Iachino. Acțiunile de luptă sunt cunoscute în Italia ca “Bătălia Gaudo”.

ISTORIA A DOUA NAVE

Dr. Nicolae PAPADOPOL

Drd. Adriana CHIOREAN

Drd. Angelica CURLISCA

Preluare din Magazin Nautic

INTRODUCERE

În general, în literatura de specialitate, sunt puţine referiri directe asupra istoriei, trecerii prin timp, a unei nave de cercetare hidrografică care a funcţionat, contribuind direct şi indirect la siguranţa navigaţiei, pe Dunărea Maritimă şi în spaţiul predeltaic (Bologa şi colab.-1997 şi 1998, Papadopol-2004).

Din acest motiv şi poate nu numai, istoria face aproape uitate nave care au jucat un rol important în începuturile hidrografiei în spaţiul fluvial şi marin de competenţă al României, unităţi navale care au desfăşurat în timp importante campanii de cercetare hidrografică şi care au format, la rândul lor, generaţii de specialişti în acest domeniu.

Încercăm, prin lucrarea de faţă, preluând şi dezvoltând o lucrare publicată în anul 2004 (PAPADOPOL-2004), să aducem în prim-plan istoria a două nave hidrografice şi de balizaj, carea au funcţionat pe Dunărea Maritimă şi la gurile sale la finele secolului IX şi în secolul XX, asupra unei familii de navigatori, a căror destine au fost legate de istoria navelor în cauză, dar şi a evoluţiei societăţii româneşti.