Autentificare

Istorie navala Istorie navala

Povestile epavelor din adancurile Marii Negre

 
Poveştile epavelor din adâncurile Mării Negre - sus-1519404145.jpg
Sursa foto: Respiro Underwater Research Society
Poveştile epavelor din adâncurile Mării Negre - fotofondepave4-1519395597.jpg
Poveştile epavelor din adâncurile Mării Negre - fotofondepave3-1519395579.jpg
Poveştile epavelor din adâncurile Mării Negre - fotofondepave5-1519395607.jpg
Poveştile epavelor din adâncurile Mării Negre - fotofondepave7-1519395626.jpg
Poveştile epavelor din adâncurile Mării Negre - fotofondepave-1519395634.jpg
Unii iubesc marea, alţii o respectă. Unii îi văd doar frumuseţea verde-albastră, valurile dantelate, alţii îi ştiu tabieturile şi secretele. Căci dincolo de apa călduţă în care ne scăldăm cu veselie vara, în adâncurile tulburi ale Mării Negre se află sute, mii de poveşti neştiute şi nepurtate de valuri.

De-a lungul celor 70 de kilometri de coastă românească, Marea Neagră ascunde numeroase epave ale unor nave. Unele mai vechi, altele mai moderne, unele ştiute, altele încă neaflate, toate aceste epave sunt bucăţi de istorie. De-a lungul anilor, mulţi au încercat să le descopere, iar de vreo doi ani, cercetătorii de la Intitutul Naţional de Cercetare - Dezvoltare pentru Geologie şi Geoecologie Marină GeoEcoMar Constanţa, împreună cu scafandrii de la Respiro Underwater Research Society, au identificat 11 epave pe care le-au inclus în patrimoniul arheologic submarin al ţării noastre şi care, începând din această vară, vor putea fi „vizitate” de pasionaţii de scuba-diving. Se pare însă că în adâncuri mai sunt multe nave îngropate în nisip, însă datele nu pot fi făcute publice, după cum spune reprezentantul Institutului GeoEcoMar, Glicherie Caraivan.

30 mai 1916 - Batalia Jutlandei

Bătălia Iutlandei (în limba germanăSkagerrakschlacht) a fost o bătălie navală purtată de Grand Fleet a Marinei Regale Britanice (care includea de asemenea nave și personal de la Marina Regală Australiană și Marina Regală Canadiană [2]) împotriva Marinei Imperiale Germane în Primul Război Mondial. Bătălia s-a purtat în perioada 31 mai1916 - 1 iunie 1916 în Marea Nordului, în largul coastei peninsulei IutlandaDanemarca. Această bătălie a fost cea mai mare bătălie navală și singura ciocnire pe scară largă dintre cuirasate în război. A fost doar a patra bătălie navală (în ordine cronologică) între nave de luptă de oțel, după Bătălia de la Port ArthurBătălia din Marea Galbenă (1904) și Bătălia din Strâmtoarea Tsushima (1905), din timpul Războiului Ruso-Japonez.

13 mai 1893: Savantul Grigore Antipa s-a ambarcat pe crucisatorul „Elisabeta” pentru efectuarea unui studiu asupra faunei Marii Negre.


Nu multă lume ştie că primele nave româneşti care au participat la cercetarea apelor Mării Negre au fost navele Marinei Militare, iar factorul determinant al acestei întreprinderi a fost savantul român Grigore Antipa. Impresiile sale despre experienţa trăită la bord şi despre ofiţerii de marină care i-au devenit prieteni şi colaboratori apropiaţi, consemnate în scrierile de mai târziu, conturează caractere, valori profesionale, atmosferă de lucru, realizând un tablou veridic şi pitoresc, cu certă valoare documentară.

„Guvernul roman a reamintit autoritatilor rusesti ca in apele teritoriale romanesti vegheaza asupra ordinii doar armata si politia romana“

Autor: Aurelia Lăpușan

La începutul anului 1905 este înregistrat în istoria Constanţei şi a Europei cazul „Potemkin“: un echipaj rus de peste 700 de oameni cerea azil politic în România (Dobrogea Jună, 1, nr. 30, 3 iulie 1905, pag 1-2). Presa descrie momentul ca pe un eveniment major, cu multe  implicaţii politice:
 
„O afacere senzaţională care a pus şi mai mult în vedere primejdia rusească a fost aceea a răzvrătiţilor de pe vaporul rus «Potemkin». România a făcut atunci Rusiei un serviciu enorm, tratând cu răzvrătiţii şi obţinând de la ei să dezarmeze şi în schimbul ospitalităţii ce li se asigura aici să predea guvernului român vasul «Potemkin». La rândul lui, guvernul l-a restituit apoi Rusiei. 
 

28 aprilie 1998: Epava navei de pasageri/pachebotului Empress of Ireland a fost declarata monument istoric de catre guvernul provinciei Québec, Canada

Scufundarea vasului Empress of Ireland este un dezastru care a avut loc pe fluviul St. LawrenceCanada, la 29 mai 1914, soldat cu 1.024 de morţi.

 

 

Empress of Ireland şi nava soră, Empress of Britain, au fost construite amândouă de şantierele navale Fairfield Shipbuilding & Engineering din Glasgow, Scoţia, în 1905.Empress of Ireland a fost lansat oficial la apă şi a făcut călătoria de inaugurare la 10 ianuarie 1906.